top of page

Kired Bayreuthi festivalil

Katharina Wagner isa Wolfgang Wagneriga.  FOTO SCANPIX / REUTERS / ALEXANDRA BEIER
Katharina Wagner isa Wolfgang Wagneriga. FOTO SCANPIX / REUTERS / ALEXANDRA BEIER

Nii Saksamaal kui ka terves maailmas tähendab Bayreuthi festival seda, et ainult tema nime mainimine tekitab pingelise tähelepanu. Informeeritud muusikaarmastajad, kes küll teavad, et Richard Wagner oli üks neist, kes andis Adolf Hitlerile kätte juutide hävitamise võtmesõnad, hindavad sellegipoolest festivali kõrget taset, siia loodavad pääseda turistid üle kogu maailma, näha piiramatus koguses glamuuri. Bayreuth on alati olnud koht, kus võib punasel vaibal näha suuri staare, kuningasoost isikuid ja Saksamaa kantslereid. Pääs festivali avamisele on sama haruldane, kui sõita sinna oma eralennukil või Lamborghiniga. Bayreuth annab lakkamatult ainet kõmuajakirjandusele – nagu öeldakse: “Inglastel on Windsorid, sakslastel oma Wagnerid”. Ühesõnaga: Bayreuthi festival on Saksa muusikaelu nimekaim rahvusvaheline bränd. Ainult Bayreuth suudab konkureerida Salzburgi pidunädalate, maailma suurima klassikalise muusika- ja teatrifestivaliga. Ainult Bayreuth on nii tuntud, et ei vaja tutvustamist ei Jaapanis, Austraalias ega Ameerikas.

Tänavu tabas Bayreuthi saatuselöök hoopis teisest suunast: esiteks tuli kõik proovid ja esitused augustis seoses koroonapandeemiaga ära jätta. Seejärel selgus, et festivali kunstline juht Katharina Wagner, Richard Wagneri lapse-lapselaps on raskelt haigestunud ja jääb mõneks ajaks festivalist kõrvale. Mais anti veel ka teada, et festivali direktori Holger von Bergi leping, kes Katharina Wagneri kõrval hoolitseb festivali majandusliku poole eest, on lõpetatud järgmise aasta märtsist. Kohe tekkisid laialt ärevad küsimused: kas Bayreuth on nüüd ilma juhita? Kas lendab kogu majapidamine laiali?

Neile, kes tagamaid teavad, on olukord vähem dramaatiline. Otsus Holger von Bergi lahkumise kohta võeti vastu juba 2019. aasta novembris. Berg oli juba 2016. aastast alates elanud põhiaja Münchenis, koos oma abikaasa ning kahe kooliealise lapsega – ja ta oli oma soovist end pigem uuesti tihedamalt Müncheniga siduda Katharina Wagnerit teavitanud. Wagneri enda lepingut pikendati sügisel kuni 2025 aastani. Reformid, mis Katharina Wagner on Bayreuthis läbi viinud, on end uueks standardiks juurutanud.

Katharina Wagner on Bayreuthi üksinda juhtinud alates 2015. aastast ning ka sellest ajast tõusis muusikaline tase kiirelt – kindluse mõttes tuleb lisada, et see pole siiski ainult tema teene. Aga Stephen Gould Tristanina, Lise Davidsen Elisabethina, Piotr Beczała Lohengrinina ja Johannes Martin Kränzle Beckmesserina on toonud püsivalt Bayreuthi kõiki neid, kes seal esmaklassilist vokaalkunsti kuulata tahavad. Barrie Koskyle ja Tobias Kratzerile sai “Nürnbergi meisterlauljate” ja “Tannhäuseri” lavastustega osaks hiigeledu. Festivalile on kaasatud nüüdisaegsed kõrge tasemega lavakunstnikud nagu Neo Rauch või Rosa Loy.

See kunstiliste jõudude ühendamine oli hädavajalik, nagu ka uudsena sisse toodud lasteooperid, mida algul peeti Wagneri infantiliseerimiseks, aga mis peagi oma head taset tõestasid. Seejärel üks tähtsamaid uuendusi oli perekonna arhiivi avamine sõltumatutele uurijatele ning loengute ja kontserdite seeria “Diskurs Bayreuth”. Wagneri muuseumi direktor Sven Friedrich ja raamprogrammi kuraator Marie Luise Maintz said endale vabad käed käsitleda Wagneri vohavat antisemitismi ja Bayreuthi ajaloolisi valesid – muuhulgas ka senini puutumatu ning väga austatud Wagneri lapselapse Wielandi ümber – ning avada perekonna varasemaid sidemeid natsionaalsotsialismiga. Katharina Wagner omalt poolt on öelnud, et “... ma soovin, et Wagneri ja tema pere saavutusi respekteeritakse, kuid see ei ei tähenda, et perekonnaga seotuid teemasid peab käsitlema siidikindad käes.”

41-aastasel Katharina Wagneril pole festivali juhtimine olnud kerge, ühelt poolt selletõttu, et tema ametisse astumise ajal muutus festivali majandusstruktuur, teiselt poolt seepärast, et talle on ägedalt vastu võidelnud tema onutütar Nike Wagner. Näiteks argumenteeris ta, et Katharinat on manipuleeritud ja salamisi juhtis tema kaudu kõike Katharina isa Wolfgang Wagner. Nike on kõrgelt haritud kirjandusteadlane ning väga andekas retoorikas ja vestluskunstis. Saksa ajakirjandus on tema retoorilisi võimeid juba aastaid imetlenud. Oma sarmi ja vaimuga püüab ta jätta muljet, et ta on peale kirjanduse pädev ka kunsti ja muusika alal ning oleks sobiv Bayreuthi juhtima. Ja ka tõepoolest soovib ta Bayreuthi juhtida.

Kuid vahepeal said asjad selgemaks. Katharina tõestas, et ta tunneb Bayreuthi paremini kui arvati, samal ajal kui Nike on Bonni Beethoveni festivali, mille juht ta aastast 2013 on, viinud katastroofi äärele. 2012. aastal, kui festivali juhiks oli veel Ilona Schmiel, oli selle festivali tulu poolteist miljonit eurot, Nike Wagneri ajal aga kõigest 592 000 eurot. Piletimüük on kahanenud poole võrra, tulu kogubüdžetis langes alla 70 %. Festivali käive langes 92 %-lt 70 %-ni. Ja seda hoolimata Beethoveni muusika suurest populaarsusest. Võrdluseks – Bayreuthil on 61 % omatulu ja käive ligi 100 %.

Oma ebaedus süüdistab Nike Wagner publikut – Bonni elanikud olla vanamoodsad, kel puudub arusaamine uuest; nad tahavad ainult staare, suuri nimesid, luksuslikke üritusi. Tegelikult on Saksamaal arvukalt julgete programmidega festivale, mis majanduslikult on edukamad kui Nike Wagneri juhitud Beethoveni festival. Juba aastatel 2004 - 2013 Weimari kunstifestivali juhina ei osanud ta kokku panna programmi, mis oleks köitnud ka rahvusvahelisi külastajaid. Selle asemel ärritas ta üles kohaliku publiku. Tema 2019. aastal Beethoveni festivalil peetud avakõne näitas vähest muusika-alast asjatundlikkust festivali moto lahtimõtestamisel, milleks sel aastal oli “Kuuvalgus – Mondschein”. Kes neid olukordi tähelepanelikult on jälginud, neile on selge, et Nike Wagner on muusikafestivalide juhina üle hinnatud. Kas aimas seda ka Bayreuthi nõukoda, et Nike Wagneri kontseptsioonid võivad festivali kahjustada, kui nad tema kandidatuuri 2008. aastal tagasi lükkasid?

Katharina Wagner on vähem ilukõneline kui tema onutütar. Tema kõned ei ole pikitud tsitaatidega filosoofidelt ja kirjanikelt. Olles ise lavastajaharidusega teab ta, kuidas käituda lavakujundajate, lavatööliste ja muusikutega. Enne iga uut festivali on ta kutsunud kõik osatäitjate kandidaadid Bayreuthi ette laulma, enne kui neid palgati. Samuti festivaliorkestri koosseis vaadati põhjalikult läbi koos peadirigent Christian Thielemanniga. Sellest hoolimata oli ka Katharina Wagneril raskusi festivali uue majandusstruktuuriga. Tema kunstilised nõudmised põrkusid viimasel kolmel aastal sageli kokku festivali direktori kohustustega hoida festivali kulud ja tulud bilansis. Lauljad, dirigendid ja lavastajad kaebasid halvasti klappivate tööplaanide pärast. Fakt, et pikalt planeeritud Tatjana Gürbacase “Nibelungi sõrmuse” tetraloogia lavastus ära jäi, näitab, et Katharina Wagneri sõlmitud lepingutel nii mõnelgi puhul puudus struktuur.

Bayreuthi festival on alates 1986. aastast piiratud osalusega ühing (GmbH); 2008. aastal viidi selle ühiskondlikusse lepingusse sisse muutused. Ühing on nüüd jagatud Berliini liidumaavalitsuse, Bayreuthi liidumaavalitsuse, Bayreuthi sõprade ühingu (grupp mõjukaid privaatfinantseerijaid) ja Bayreuthi linna vahel. Lisaks on ka Berliini ja Müncheni linnavalitsustel seal oma sõna öelda. Wagneri perekonnal enam osakuid ei ole. Nad on esindatud ainult Wagneri fondis, kellele kuulub Bayreuthi Festspielhaus, mida nad ühingule rendivad. Ka selles fondis on riiklike ja maakondlike valitsuste roll nii suur, et Wagneri pere ei saa kooskõlastamata midagi ümber lükata ega omavolilisi otsuseid ette võtta. 2016. aasta sügisel jättis kohus rahuldamata Nike Wagneri, tema õdede ja vendade ning tädi Verena hagi, kus nad soovisid saada suuremat osalust festivali saali rentimisel ja festivali juhtkonnas.

Sellegipoolest teavad kõik asjaosalised, kui tähtis on Bayreuthile säilitada Wagneri dünastia. Ükski valitsusametnik ei kavatse Wagnerite peret festivali juhtkonnast välja heita. Kui Festspielhausi renoveerimise kulud on algselt 48 miljonilt eurolt kahekordistunud peaaegu sajale miljonile eurole, ei tähenda see seda, et avalik sektor seda raha ei annaks. Katharina Wagneri, festivali juhi praeguse haiguse kohta on avalikku teavet antud väga napilt, kuid tema lähedased ringkonnad väidavad, et ta seisund on stabiliseerunud ja arvatavasti võiks ta sügisel uuesti tööle hakata. Teha oleks palju ja toetust ta oma tegevusele leiab.

Saksa keelest tõlkinud Ia Remmel

50 views
bottom of page