“Klassikatähed” ja LIFT
- Karin Sarv

- 22 minutes ago
- 4 min read
7. novembril jõudis taas üle viie aasta finaalini populaarne telekonkurss “Klassikatähed”. Eesti Kontsert alustab aga juba kolmandat hooaega noortele suunatud mentorprogrammiga LIFT.
Tänavustel “Klassikatähtedel” võistelnud Annabel Soode ja Harald Trass osalesid eelnevalt LIFTis. Sel aastal LIFTi programmis kogemusi saanud Helin Halliku teekond oli vastupidine: ta osales “Klassikatähtedes” 2022. aastal ja jõudis siis LIFTini eelmisel aastal. Järgnevalt jagavad noored muusikud neis erinevates programmides kogetut.

Kirjelda palun, mis on sinu meelest nende programmide kõige suurem erinevus ja mida nad on andnud sinu muusikuks kujunemise teekonnal?
Harald Trass: Programmide eesmärgid on erinevad. LIFTis on fookuses interpreedi areng ja teadmiste laienemine loengute ja mentorluse kaudu. Silmapiiri laienemise ja parema enesetaju mõju on pikaajaline ja aitab kaasa kiiremale arengule isiksuse ja interpreedina. Paneksin LIFTist saadud teadmised kahte kategooriasse. Esimeses on info arenguks interpreedina, nagu näiteks tark kava valimine, füüsiline ja mentaalne heaolu, plaanide seadmine jm. Teises kategoorias on asjad, mis käivad interpreedi elu juurde, nagu reklaam, finantseerimine, fotosessioonid, kontserdikorraldus. LIFT on mind enim aidanud leida oma unikaalsust ja panna paika pikaaegne plaan minu muusikuteekonnaks.“Klassikatähtede” rõhk on eneseväljendusel ja oma unikaalsuse näitamisel praktilises kontekstis. Saates olevad ülesanded on antud nii, et näidata end igast võimalikust küljest suurele publikule. Projekti kaalukusest tulev pinge on mulle andnud korraliku karastuse edaspidiseks.
Annabel Soode: Kui LIFT aitab noort interpreeti karjääri planeerimisel ja enesekuvandi loomisel võrdlemisi palju just tagatubades, siis “Klassikatähtedes” on kogu protsess laiema avalikkuse ees ning LIFTist õpitu on aidanud sellega toime tulla.
Helin Hallik: Kõige suurem erinevus nende kahe programmi vahel on see, et “Klassikatähed” keskendub esinemisvõimaluste andmisele ning pillimänguoskuste ja loovuse arendamisele, aga mentorprogramm LIFT toetab just kõige muuga, mis muusikuks olemisega kaasa käib.“Klassikatähed” andis mulle tohutult palju esinemiskogemust. Saates osalemise ajal olin vaid 18-aastane ning esinenud peamiselt kooliga seotud kontsertidel ning mõningatel konkurssidel. Tänu “Klassikatähtedele” sain aga astuda suure telepubliku ette ning esineda kontserdisaalides üle Eesti.LIFT avas mulle hoopis teistsuguse maailma. Seal sain lisaks väärtuslikele tutvustele teadmisi väga erinevatest valdkondadest alates sellest, kuidas koostada sisukas kontserdikava kuni selleni, kuidas hoida oma vaimset ja füüsilist tervist ning seada kindlaid eesmärke. Arvan, et suurim kasu, mis LIFT mulle andis, on usk iseendasse ja võime näha oma tulevikku suurema ja säravamana.Mõlemad programmid on mulle pakkunud unustamatuid kogemusi, loonud olulisi sidemeid ja sõprussuhteid ning andnud kuhjaga inspiratsiooni.

Kumb programm oleks kasulikum enne läbida või kas programmides osalemine on tähtis? Kas need programmid täiendavad teineteist?
Harald: Mõlemad programmid on fantastilised ja olen väga tänulik, et mul on avanenud võimalus mõlemas osaleda. Ükskõik mis järjekorras neid teha või teha üks neist: areng, mis sealt tuleb, on meeletu. Olen väga rahul oma teekonna üle. Osalesin LIFTis 2023/24 ja sealt saadud teadmised ja kogemused aitasid mind väga ennast paremini esitleda “Klassikatähtedes”.
Annabel: “Klassikatähtedes” on palju ja väga erinevaid muusikalisi ülesandeid mugavustsoonist väljaspool. LIFT on pehmem, ettevalmistavam ja saab paremini keskenduda oma kaalukatele, kuid vähematele esinemistele. “Klassikatähed” on meie aastal olnud üliintensiivne ja lühike periood, LIFTi aastase programmi jooksul jõuab interpreedi ja inimesena palju küpseda. “Klassikatähtedes” visatakse ikkagi pea ees vette, aga panused on ka suuremad: üüratu publik, võimalus TKO ja ERSOga esineda. Ülitore, et noortele on loodud nii erinevad, kuid ükseist erisuguste rõhuasetuste tõttu täiendavad programmid.Ise olen rõõmus, et mul õnnestus enne osaleda LIFTis – nii ei mõjunud “Klassikatähtedega” avanev maailm võibolla üdini ootamatult.
Helin: Nendes programmides osalemine on väga kasulik ning annab noortele muusikutele hea võimaluse oma kuulajaskond leida ning muusikuna areneda. Nad täiendavad teineteist suurepäraselt ja igas järjekorras osalemine on kasulik. Minu teekond algas “Klassikatähtedest” ning viis aastat hiljem osalesin LIFTi programmis. Tagantjärele mõeldes arvan, et LIFTi esimesena kogemine võib isegi kasulikum olla – see annab noorele muusikule palju teadmisi ja oskusi, mis tulevad kasuks nii saates kui ka pärast seda.
Kuna osalesin “Klassikatähtedes” üpriski noorena, siis puudusid mul teadmised, kuidas paremini toime tulla stressi ja pidevate esinemistega ning LIFTist saadud teadmised oleksid kindlasti sel ajal kasuks tulnud. Samuti aitas LIFT mul mõista, kuidas oma artisti kuvandit kujundada – alates sellest, millist muusikat esitada ja kuidas end laval esitleda, kuni detailideni, nagu rõivaste valik ja kõrvarõngad. See eneseteadlikkus oleks kindlasti tulnud kasuks juba konkursi ajal. Kuid samas leian, et “Klassikatähed” on ka väga imeline koht, kus oma võimeid avastada ja proovile panna ning oma kuvandiga mängida.

Mida soovitaksid noorele interpreedile, kes kaalub tulevikus osaleda nendes programmides?
Harald: LIFT ja “Klassikatähed” on ka Euroopa mõistes väga unikaalsed programmid. Noor interpreet peab täielikult pühenduma oma ande välja arendamisele. Programmid toetavad arengut, aga põhitöö harjutamise näol peab igaüks ise ära tegema. Lisaks soovitan noorel interpreedil mõtiskleda selle üle, mida uut on tal Eesti kultuurile pakkuda, sest kui ideed ja eesmärgid on juba olemas, on kergem nendega programmides töötada.
Annabel: Soovitan “Klassikatähtede” ülesannete puhul küsida hästi palju nõu ja nautida kogu suhtlust ja neid erinevaid pöörasusi, mis ees ootavad. LIFT on must-go nii noorelt kui võimalik, “Klassikatähtedes” peab olema hullult hea kunstiline vaist ja huvi neid ülesandeid lõpuni lahendada. Tele ehmatab nagunii. Ise pead väga tahtma seal olla.
Helin: “Klassikatähtedes” soovitaksin eelkõige jääda iseendaks. Arvan, et tihtipeale tundub meile, eriti just noorte klassikaliste muusikutena, et peaksime end vaid oma tõsisemast ja professionaalsemast küljest näitama, kuid tegelikult hindab publik ka siirust ja mängulisust. See saade pakub mitmeid võimalusi, kus avada end eri külgedest – nii artisti kui inimesena. Mäletan hästi oma esimest “Klassikatähtedega” seotud intervjuud, kus minult küsiti, millega mulle lisaks muusikale veel tegeleda meeldib. Sel hetkel ei tulnud mulle meelde ükski teine hobi või huvi – võibolla tundus, et pean justkui huvituma ainult muusikast. Tegelikult naudin aga väga erinevaid tegevusi, mis annavad mulle teistsugust inspiratsiooni ja energiat. Mitmekülgsed huvid muudavad inimese ainult põnevamaks ja arvan, et enda avamine aitab publikul artistiga palju paremat ühendust luua.
LIFTi puhul soovitaksin igast võimalusest kinni haarata: küsida palju küsimusi, olla avatud ja samal ajal võtta aega kogu uue info seedimiseks. Iga kohtumine toob kaasa palju teadmisi ja kogemusi, millest on võimalik pikalt inspiratsiooni ammutada. Pidasin programmi ajal ka päevikut koos märkmetega igalt kohtumiselt, mida kasutan tihti siiani.
Soovitan mõlemas programmis osalemist igale noorele muusikule, kes soovib end arendada ja proovile panna!




