top of page

AFEKT


29. X – 3. XI toimub Tallinnas ja Tartus taas nüüdismuusika festival “AFEKT”. Festivali kunstiline juht, flötist ja nüüdismuusik MONIKA MATTIESEN annab festivali eel mõned vihjed, mida sündmuselt oodata võib.

Eesmärk, läbiv telg

Festivali eesmärk on näidata praegu maailma nüüdismuusikas toimuvat, integreerida ja kõrvutada nüüdismuusika tippheliloojaid ja interpreete. Samuti esitleda end juba nüüdismuusika ajalukku kirjutanud heliloojaid, nagu tänavuse “AFEKT-i” üks peakülalisi, nüüdismuusika elav klassik Helmut Lachenmann ning meie aja kaks keskset figuuri Rebecca Saunders ja Enno Poppe.

„AFEKT-i“ oluline osa on sümpoosion EMTA-s, kus festivali heliloojate ja interpreetide osalusel toimuvad loengud, workshop’id ja kompositsiooni individuaaltunnid. Tänu EMTA professoritele Kristel Pappelile ja Toivo Tulevile selle võimaluse eest!

Helmut Lachenmann

Helmut Lachenmann kirjutas end nüüdismuusika ajalukku mõistega musique concrète instrumental, mida võiks tõlkida mürahelide transformeerimisena instrumentaalmuusikasse. Need ei ole üksnes tehniliselt laiendatud võtted, vaid laiendatud kujutlus erakordselt originaalsest kõlamaailmast. Olen Lachenmanniga kontaktis juba kaks aastat ja kui ta pakkus koostööd, siis oli selge, et teen seda eesti interpreetidega. Toome Lachenmanni loomingust koos Leho Karini ja Iris Ojaga Eesti publiku ette tema loomingu esimese perioodi teosed “Pression” soolotšellole (1969) ja “temA” flöödile, metsosopranile ja tšellole (1968). Festivali eel sõidame Itaaliasse helilooja villasse ka temaga töötama.

Rebecca Saunders

Rebecca Saunders on selgelt eristuva ja lausa rabava kõlakeelega Berliinis elav briti helilooja, oma põlvkonna üks juhtivaid esindajaid. Tema muusikale on omane suur kõlanüansside rikkus, ebatavalised mängutehnikad, tihti muutuvad ruumiillusioonid, originaalne tekstuur. Tallinnas kõlavad tema viiulikontsert “Still” ja tšellokontsert. Meie festivali koostöö Saundersiga algas tänavu veebruaris, kui “AFEKT-i” Berliini esitluskontserdil sealses kunstide akadeemias esitlesime Jüri Reinvere ja Helena Tulve teoseid kõrvuti Saundersi helikollaažiga “Stasis-Kollektiv”. Saundersi suurteose “Stasis” uue versiooni esiettekanne toimub Kultuurikatlas järgmise aasta “AFEKT-il”.

Enno Poppe ja Ensemble Resonanz

Enno Poppe on Eesti publikule tuttav “NYYD”-festivali aegadest. Viis aastat tagas külastas ta “AFEKT-i” eelkäijat, toonase nimega Eesti heliloojate festivali, oma ansambliga Mosaik. ERSO esitas paar aastat tagasi tema teose “Altbau”. Ensemble Resonanz on üks Euroopa parimaid kammerorkestreid. Nad esitavad Enno Poppe dirigeerimisel festivali lõppkontserdil Saundersi, Lachenmanni ja Poppe enda loomingu kõrval Helena Tulve muusikat. Ensemble Resonanzi kodusaalis, Hamburgi Resonanz Raum’is, toimub 26. oktoobril avatud proov-kontsert “AFEKT Werkstatt”, kus esitame Tallinna kava. See on omamoodi “AFEKT 2018” esitluskontsert Saksamaal. “AFEKT 2019” esitluskontserdid toimuvad märtsis ja aprillis Berliinis, Viinis ja Grazis, kavas Märt-Matis Lill, Marianna Liik, Elis Hallik, Tatjana Kozlova-Johannes, Toshio Hosokawa, Olga Neuwirth, Beat Furrer jt.

Esiettekanded

“AFEKT” tellib alati uusi teoseid ka eesti heliloojatelt. Seekord tulevad esiettekandele Arash Yazdani, Elo Masingu, Tatjana Kozlova-Johannese, Ekke Västriku, Heigo Rosina, Alo Põldmäe ja Märt-Matis Lille helitööd.

Arash Yazdani ja Tallinna Uue Muusika Ansambel

Iraani päritolu helilooja ja dirigent Arash Yazdani on erakordne nähtus Eesti nüüdismuusika maastikul. Saanud hariduse Kesk-Euroopas, on ta ka Georg Friedrich Haasi õpilane ja nimelt üks tema lemmikõpilasi, nagu Haas paar aastat tagasi “AFEKT-il” olles mainis. Samuti on ta õppinud aastaid Eestis. Ta on toonud meile teistsugust, värsket mõtlemist nii noore helilooja kui Tallinna Uue Muusika Ansambli kunstilise juhi ja dirigendina, samuti festivalikorraldajana (Tallinnas ja Berliinis toimuv mikrotonaalse muusika minifestival “Sound Plasma”).

Talvi Hunt ja Nuria Richner

Talvi Hunt on noor andekas eesti pianist, kes tegutseb nüüdismuusika interpreedina juba mitmed aastaid Euroopas, valdavalt Šveitsis ja Saksamaal, kus ta on omandanud magistrikraadi nüüdismuusika interpretatsiooni alal. Koos šveitsi soprani Nuria Richneriga on nad korduvalt esinenud Euroopa kesksetel nüüdismuusika festivalidel. Nende kavas on juba mitu aastat ka Lachenmanni suurteos “Got Lost” sopranile ja klaverile, tema üks komplitseeritumaid kammerteoseid, nagu helilooja ise on maininud. Lachenmanni 80 aasta juubelit tähistavate kontsertide jaoks sai teos lavaküpseks koostöös maestro endaga. Nüüd kuuleb seda nende esituses ka Eesti publik nii Tallinnas kui Tartus, samuti helilooja kommentaare kontserdieelses vestluses.

Koostöö ERSO-ga

ERSO kontsert on alati “AFEKT-i” tippsündmus. Iga kord töötab ERSO-ga spetsiaalselt nüüdismuusikale pühendunud tippdirigent, sel aastal maestro Bas Wiegers, kes valiti äsja Klangforum Wieni esimeseks külalisdirigendiks legendaarse Sylvain Camberlingi järel, kes hoidis seda positsiooni aastast 1997. “AFEKT-i” ERSO kontserdid annavad võimaluse esitada esmakordselt Eestis maailma nüüdismuusika kullafondi kuuluvaid sümfoonilisi teoseid. “AFEKT-i” tellimusel on sündinud Toivo Tulevi teos “Black Mirror” ja Elis Halliku “Kadumispunkt nägemisväljal”, mida on nüüdseks nii esitatud kui auhinnatud nii kodu kui välismaal.

Koostöö noortega

“AFEKT” teeb koostööd mitte ainult EMTA, vaid ka TMKK ja Elleri kooli noorte interpreetide ja heliloomingu õpilastega. Nüüdismuusika integreerimine noorte muusikaõppesse on väga oluline. Festivalieelsel nädalal teeme loengkontserte ka mitmes Tartu ja Tallinna gümnaasiumis.

bottom of page