Corelli Musicu kontserdisarja “Toompea muusikasalong” kava “Helisev Salzburg” – Katrin Lehismets ja Peeter Kaljumäe 1. märtsil teaduste akadeemia saalis.
Ajal, mil Eesti avalikkus on asunud meie teaduse, kirjanduse ja rahvapärimuse õiglase rahastamise kaitsele, mõjus võimalus kuulata-vaadata Ungern-Sternbergi linnapalee kaunis saalis muusikalist kompositsiooni “Helisev Salzburg” otsekui toetus nendele pürgimustele. “Toompea muusikasalongis” kõlas märtsikuu esimesel õhtul Austria linna Salzburgiga seotud muusika Mozarti, Lehári ja Ralph Benatzky loomest kuni Austria rahvalaulude-tantsude ning Rogersi “Helisev muusika” igihaljaste viisideni – oli ju selle muusikali peategelane Salzburgist pärit Trappide perekond.
Publiku ees olid Katrin Lehismets Salzburgist ja Peeter Kaljumäe Eestist. Need, kes on külastanud Variuse teatri etendusi, teavad neid artiste. Lehismets on Variuse lavastustes jätnud nii näitleja kui ka lauljana sügava jälje Els Vaarmani ning pianisti ja kirjaniku Käbi Laretei osas. Kaljumäe on üles astunud Paul Pinna, Eduard Vilde, Artur Rinne, Kazimir Zyprise ja veel paljudes rollides.
Pianistina alustanud Lehismets on lõpetanud Ada Kuuseoksa klaveriklassi Tallinna konservatooriumis. Jätkanud samas ka lauluerialal Ivo Kuuse juures, läbis ta lauljana magistriõpinguid Salzburgi Mozarteumis ja täiendas end veel Berliinis. Tegutsenud aastaid solistina Praha ooperis, on ta viimasel kümnendil töötanud Mozarteumis nii laulupedagoogide juures pianisti kui ka lauljate juhendajana ning selle kõrvalt löönud nii laulja kui näitlejana kaasa Salzburgi teatrilavadel. Tema lavapartner Peeter Kaljumäe on õppinud samadel erialades, saades esmalt lauljana aluspõhja Pärnu omaaegse lauluõpetaja Klaudia Taevi klassis, misjärel jätkanud nii klaveri- kui ka lauluõpinguid Georg Otsa muusikakoolis. Nüüdseks on ta staažikas näitleja Pärnu Endla ja Baskini Teatri laval, ning olnud aastaid üks põhitegijaid Heidi Sarapuu juhitud Variuse teatris.
Sel õhtul oli nauditav mõlema artisti universaalsus. Lehismetsa suurim varandus on tema kaunikõlaline hääl, lummav musikaalsus ja karisma, mis annab talle võime publikuga julgelt suhelda. Tema ettekantud Mozarti laulud “Abendempfindung” ja “Das Veilchen” andsid aimu andest, mis väärinuks tema lauljateekonnal palju enamat. Oskus kaasata publik särtsakate vahepaladega, näiteks kutsuda saalist endale tantsupartner ja õpetada ta Mozarti “Don Giovannist” pärit menuetti tantsima, oli hea vitamiiniannus eesti muidu kaunis suletud loomuga publikule. Kaljumäe lisas kelmika jutustajana omakorda lusti, ent tema uskumatult hästi säilinud lauluhäälega esitatud Mozarti Papageno aaria “Ein Mädchen oder Weibchen ...” pani mõtlema, milline võinuks olla temagi lavatee lauljana! Selle loo lõpetasid muusikud klaveril neljal käel Mozarti lustaka kellade mänguga.
Pärast vaheaega kõlanud Austria rahvalaulud ja -tantsud oli selle kava teine, kaalukas iva. Nimelt on Salzburgi agentuur “Sound of Austria” juba kolme aastakümne eest käivitanud programmi “Helisev Salzburg”, mida mängitakse üle maailma, et propageerida Salzburgi kui muusikalinna ja seal sündinud loojaid. Lehismets sai nüüd loa esitada seda kava ka Eestis. Siin võis publik nautida, kui hästi on Lehismets omandanud nüüdse kodukandi folkloori, kohaliku dialekti nobeda häälduse ning selle mägede rüpes elava rahva lustliku olemuse.
Õhtu lõpetati “Heliseva muusika” lauludega ning tulemus hämmastas – saalisviibijad unustasid oma tagasihoidlikkuse ja laulsid kaasa!
Corelli Musicu elushoidjatele peab au andma, et nad valisid oma stiilsete barokikontsertide kõrvale nii õigel ajal ühe õhtu Kesk-Euroopa rahvakillu muusikapärandist.