top of page

Suursugune Ôudusmuusikal Vanemuises

Muusikal “Sweeney Todd”. NĂ€idendi autor Patrick Quentin, helilooja ja laulusĂ”nade autor Stephen Sondheim, tĂ”lge eesti keelde Pirjo Jonas. Lavastaja Tanel Jonas, muusikajuht ja dirigent Martin Sildos, dirigent Taavi Kull, kunstnik Iir Hermeliin, valguskunstnik Margus Vaigur, videokunstnik Taavi Varm, koreograaf Janek Savolainen. Esietendus 2. juunil 2018 Vanemuise suures majas.

Stseen lavastusest. FOTO MARIS SAVIK

Muusikalide austaja peab Eestis tÀnulik olema Tartule, sest just seal tuuakse regulaarselt lavale maailmas kÔige populaarsemaid ja armastatumaid muusikale. Vanemuine on Eestis ainulaadne, kuna seal eksisteerivad koos muusika- ja sÔnateater, mis loobki suurepÀrase pinnase muusikale mÀngida.

Muusikali “Sweeney Todd” ainestik pĂ€rineb 1840. aastatel Londoni ajalehes avaldatud Ă”udusjĂ€rjejutust. OmakasupĂŒĂŒdlikkus, inimeste haneks tĂ”mbamine, ebaĂ”iglus ja kĂ€ttemaks on selles loos domineerivad teemad. Muidugi ei tule puudu ka armastusest, aga see jÀÀb antud loos rohkem tagaplaanile. Muusikali peategelane, kunagine Benjamin Barker, oli habemeajaja, kellel oli armastav naine ja ilus tĂŒtar. Ühel pĂ€eval mĂ”istetakse ta sĂŒĂŒdi kuriteos, mida ta pole toime pannud, ning pagendatakse Austraaliasse vangi. 15 aastat hiljem naaseb Barker Sweeney Toddi nime all Londonisse. Toddi suurim soov on kĂ€tte maksta tema kannatused pĂ”hjustanud kohtunik Turpinile. Selline kĂ€ttemaksuiha mĂŒrgitab ja ajab segadusse mĂ”istuse – inimesed, kes Sweeney habemeajamissalongi tulevad, sealt enam koju ei jĂ”ua. Samas majas lihapirukapoodi pidav proua Lovett nĂ€eb selles aga vĂ”imalust raha teenida ja pakub Sweeneyle vĂ€lja temaga koos musta Ă€ri ajama hakata. Isegi tĂ€napĂ€eva muusikalis ei jÀÀ see sĂŒĆŸee pĂ€ris elukaugeks, sest sarnased probleemid on endiselt meie igapĂ€evaelus liikvel. Isegi inimlihapirukate mĂŒĂŒmist vĂ”ib seostada tĂ€napĂ€eval nĂ€iteks sellega, et me ei saa kunagi pĂ€ris kindlad olla, mida poest ostetud tooted tegelikult sisaldavad.

Muusikalide heliloojatest saab Stephen Sondheimi kindlasti pidada ĂŒheks paremaks maailmas. Tema muusika on tihedalt arenev, vĂ€ga sisukas ja erilist tooni annavad leidlikud detailid. Eriti osavalt on see Ă”nnestunud just “Sweeney Toddis”. Huvitavad muutused harmoonias annavad mĂ”nikord ka vaid ĂŒksikutele sĂ”nadele otsustava tĂ€henduse ja vĂ€rvingu. Neid peensusi oleks tahtnud ka Vanemuise orkestri esitusest rohkem kuulda, kuna orkester jĂ€i pigem taustaks, kostudes saali liiga vaikselt. Probleem vĂ”is tulla sellest, et puhkpillid ja keelpillid ei olnud omavahel balansis ning keelpille oli liiga vĂ€he kuulda. Tundus, et orkester pidanuks mĂ€ngima kĂ”ike kas kaks korda valjemini vĂ”i keelpille paar pulti rohkem olema. Kas pĂ”hjused on lavaaugu vĂ€iksuses ja ehituslikus iseĂ€rasuses?

Kindlasti oli laulusÔnade eesti keelde tÔlkimine keeruline ja aeganÔudev töö, vÔttes arvesse muusika ja teksti seotust, muusika vahetut reageerimist sÔnadele. On paratamatu, et originaalkeeles on teos muusikaliselt paremini mÔistetav, sest helilooja on igal hetkel oma muusikas teadlik, mida mingi sÔna konkreetses kontekstis tÀhendab, ning tahes-tahtmata lÀheb teises keeles lauldes osa teksti vÔlust kaduma. Siiski muudab Eesti muusikalisÔprade jaoks lavateose etendamine meie emakeeles kontakti publikuga palju vahetumaks, aga sellisel juhul peab tekst ka hÀsti arusaadav olema.

Stseen lavastusest. FOTO MARIS SAVIK

Tanel Jonase lavastus oli eriti visuaalsest kĂŒljest hĂ€sti Ă”nnestunud. Lavaruumi kasutamine oli hĂ€sti lĂ€bi mĂ”eldud. Meeldis, et rollidesse olid valitud vĂ€limuselt vĂ€ga sobivad nĂ€itlejad ja lauljad. Muusikali sĂŒndmustik ja lavaline tegevus arenesid loomulikult, ĂŒleminekud ĂŒhelt situatsioonilt teisele olid veenvad, kuid esimene vaatus arenes sisulises mĂ”ttes pisut aeglaselt ja oli liiga etteaimatav (tekkis kĂŒsimus, kas see oli paratamatu vĂ”i oleks seda saanud kuidagi ka vĂ€ltida); teine vaatus oli oluliselt tempokam ja pĂ”nevam. MĂ”ned (vist ka osalt nĂ€itlejate/lauljate poolt lisatud?) repliigid, millega taheti rahvast naerma panna, hĂŒppasid kuidagi loo olemusest liigselt vĂ€lja, muutes Ă”uduspĂ”neviku veidi paroodiamaiguliseks ja hĂ€gustades meeleolu – ÔÔvastav eelistati pigem naljaks pöörata, samas kui Ă”uduslik atmosfÀÀr oleks ehk vĂ”inud rohkem domineerida. Kuna huumoriga oli ĂŒle annustatud, viis see tĂ€helepanu liialt loolt eemale. Publikut kostitati ka mitmete efektidega: nt kĂ”rilĂ”ikamine, mis nĂ€gi vĂ€lja ĂŒsna tĂ”etruu, samuti lisas meeleolu Lovetti kĂŒpsetusahjus hÔÔguv tuli ning hakklihamasinast vĂ€lja tulev reaalne “inimliha”, mis tekitas lausa tĂŒlgastuse. Seevastu lavakujundus ja kostĂŒĂŒmid, mis lĂ”id oma ajastutruu hĂ”nguga vĂ€ga kauni atmosfÀÀri, olid vĂ€ga maitsekad – tĂ”esti suurepĂ€rane töö kunstnik Iir Hermeliinilt!

Selles etenduses oli ĂŒsnagi selgelt nĂ€ha, kes on laulja ja kes nĂ€itleja, aga mĂ”ni osaline tĂ”estas, et muusikalilaulja olla on omaette kunst – see vĂ”iks olla vĂ€ga vĂ”imsa hÀÀlega professionaalne laulja, kes on nĂ€itlejana sama hea. Kindlasti eristus teistest Lauri Liiv Beadle Bamfordi osas. Temas sulasid nĂ€itlemine ja laulmine terviklikult kokku ja ta sĂ€ras oma osas. Just tema esitusest oli tunda, kui palju elavamaks vĂ”ib muutuda hetk muusikalis, kui olukorra olemus vĂ€ljendub hiilgavalt ka laulus. Kahju, et Lauri Liiv sai oma annet nĂ€idata vaid kĂ”rvalosas.

MĂ”ned laulupartiid on Sondheimil tĂ”esti nii keerulised, et ei imestaks, kui mĂ”ni nĂ€itleja neid esitades muret tunneks. NĂ€iteks lihapirukapoe omaniku Nellie Lovetti rolli on ilmselt osatĂ€itjat vĂ€ga keeruline leida, sest ei piisa ei vĂ€ga heast nĂ€itlejast ega ka lihtsalt suurepĂ€rasest lauljast. See roll Ă”nnestus nĂ€itlejameisterlikkuse poolest Hele KĂ”rvel hĂ€sti, aga ei olnud nĂ”udliku laulupartii tĂ”ttu kahjuks pĂ€ris terviklik. Esile tĂ”staks ka Priit Strandbergi, kes vaese nooruki Tobias Raggi rolli tegi nii veenvalt, et kordagi ei tekkinud mĂ”tet, et Strandberg kedagi mĂ€ngib – ta oligi Tobias. Publikut naerutas kĂ”ige rohkem Valter Soosalu ĆĄarlatanist parduri Adolfo Pirellina, kelle natuke banaalne ja lĂ€binĂ€htav teesklemine koos vĂ€ikese groteskiga, mida kaunistas itaalia aktsent, tuli tal nagu iseenesest vĂ€lja. Samuti tĂ”staks esile kohtunik Turpinit mĂ€nginud Lauri Saatpalu, kellel Ă”nnestus vĂ€ga usutavalt roll, milles ta vanamehena oli kiindunud oma noorde ja kaunisse kasutĂŒtresse Johannasse, tahtes teda endale naiseks. Laulmise poolest oli kĂ”ige professionaalsem Sweeney Toddi osa laulnud Priit Volmer. Sweeney Toddi kui tegelase puhul jĂ€i kummitama, et selles loos ei kumanud tema ebaĂ”iglase saatuse suhtes mitte mingit kaastunnet.

KĂŒlmaks ei jĂ€tnud see etendus kindlasti kedagi ja on vĂ€ga muljet avaldav, et nii suursuguseid muusikale saab Eestis eesti keeles nautida. Uuel hooajal on esietenduse ootel “Kaunitar ja koletis”!

bottom of page