top of page

Intrigeerivat Mozartist ja Mozartilt


Teatraalsed poosid ooperis “Teatridirektor”. FOTO MARIS SAVIK

Nikolai Rimski-Korsakovi lühiooper “Mozart ja Salieri”, Wolfgang Amadeus Mozarti lühiooper “Teatridirektor”. Lavastaja Jaan Willem Sibul, dirigent Endel Nõgene, kunstnik Mare Tommingas, valguskunstnik Maris Savik. Osades Rasmus Kull (Mozart), Tamar Nugis (Salieri); Tiit Lilleorg (Teatridirektor), Heino Seljamaa, Märt Jakobson, Helena Merzin-Tamm, Karmen Puis, Inga Lunge jt. Esietendus teatris Vanemuine 12. XI 2016.

Eelmise aasta 12. novembril esietendusid Vanemuise väikeses majas Rimski-Korsakovi ühevaatuseline ooper “Mozart ja Salieri” ning Mozarti laulumänguline ooper “Teatridirektor”. Lauljana tuntud Jaan Willem Sibulale oli see debüüt ooperilavastajana. Nägin etendust 12. novembril ja 11. veebruaril. Juhtus nii, et mõlemal korral olid peategelaste rollis samad lauljad, seega jäävad siin puudutamata Germán Gholami ja Simo Breede osatäitmised. Samas on hea võrrelda teineteisest kolme kuu kaugusel olevaid etendusi. Ja ikka peab ütlema, et suurema järjekorranumbriga etendusel on loomulikkust, veenvust ja hoogu rohkem kui esietendusel.

“Teatridirektor”

“Teatridirektor” valmis 1786. aastal Austria keisri tellimusena, võistlemaks Salieri koomilise ooperiga “Prima la musica e poi le parole”. Võitjaks osutus Salieri. Kahju, et ei ole võimalik rivaalide töid võrrelda, sest Salieri teos pole säilinud.

“Teatridirektori” esietenduse ja kuuenda etenduse vahelisel perioodil oli toimunud tuntav areng, eriti terviklikkuse seisukohalt. Aga on veel, kuhu areneda, sest liikumisi, misanstseene ja asjakohast sebimist on oi kui palju. Hea koht lavastaja fantaasia arendamiseks. Kui selle masinavärgi kenasti käima saab, on tulemus nauditav. Eriti toreda ja tempoka elamuse sain 11. veebruaril, mil tabasin korduvalt, et olen etendusse lausa innustunult “sisse pugenud”. Tundub, et lavastaja on teosele lisanud tekstilisi (kas ka muusikalisi?) täiendusi ja sellega lähenenud veelgi Singspiel’ile ehk laulumängule.

Lugu räägib pankroti äärel olevast ooperitrupist, mis saab Salzburgist päästva esinemiskutse ja on silmitsi vajadusega moodustada ruttu lauljate tuumik. Lauljate värbamist korraldavat heldekäelist teatridirektorit mängib mõnusa huumoriga Tiit Lilleorg. Kasvavad honorarinumbrid tekitavad lauljates kadedust ja oma võimete tõestamiseks pakutakse välja järjest efektsemaid numbreid. Lauluvõistluses on põhiraskus kahel primadonnaks pürgival lauljannal, keda kehastasid esietendusel Kadri-Liis Kukk ja Maria Listra ning 11. veebruari etendusel Pirjo Jonas ja Sigrid Mutso. Üks efektne kontsertaaria kõlas ka Karmen Puisi esituses. Kõik mainitud naissolistid tegid oma rolli heal tasemel ja neid oli lust kuulata. Hästi oli välja mängitud muusikaline kulminatsioon, kus kõik konkureerivad lauljad püüdsid järjest kõrgemate fraasikestega esile tõusta ja muljet avaldada.

Loe edasi Muusikast 4/2017

bottom of page