top of page

VĂ”idukas meeleolu Eesti SĂ”javĂ€eorkestri sĂŒgiskontserdil



Hetk kontserdilt Estonia kontserdisaalis, orkestri ees Peeter Saan. FOTO TEET RAIK

2021. aasta jÀÀb Eesti muusikakogukonnas meelde kui aeg, mis tekitas teravaid vastuseise, kuid samas liitis paljud ĂŒhise eesmĂ€rgi nimel. Maikuus teatati kaitsevĂ€e orkestri koondamisest, kuid nĂŒĂŒd saab Ă”nneks nentida, et kollektiiv sai (kĂŒll muutunud kujul ja tingimustel) siiski tegevust jĂ€tkata. 1. oktoobril loodi endise kaitsevĂ€e orkestri baasil Eesti SĂ”javĂ€eorkester, kes kuulub Eesti sĂ”jamuuseumi – kindral Laidoneri muuseumi koosseisu. 10. novembril toimus Estonia kontserdisaalis orkestri esimene sĂŒgiskontsert.


Juba kontserdi algul vĂ”is saalis tunnetada tugevat poolehoidu laval viibivate muusikute vastu. RenĂ© Soomi avasĂ”na mĂ”jus vĂ”iduka ja paatoslikuna ning sellest sĂŒtitatud ĂŒlev meeleolu jĂ€i Ă”htu vĂ€ltel pĂŒsima. SĂŒmboolse uue algusena kĂ”las Peeter Saani juhatusel Heino Elleri sĂŒmfooniline poeem “Koit” dirigendi enda seades. PĂ€ikesetĂ”usu imiteeriv soe ja heakĂ”laline harmoonia sai minu silmis justkui ettekuulutuseks, ennustades kontserdile vĂ€rvikirevat jĂ€tku ning orkestrile teguderohket tulevikku.


JĂ€rgmisena tuli ettekandele I osa Alfred Reedi “Armeenia tantsudest”. Viit armeenia rahvaviisi ĂŒhendav teos pakkus palju vaheldust. Meeleolu varieerus lĂŒĂŒrilisest kelmika tantsulisuseni ning huvitavaid kontraste tekitasid taktimÔÔdu muutused. Kuulajana sain hea ĂŒlevaate eri pillirĂŒhmade meisterlikkusest, sest teosesse oli pikitud arvukalt “kĂŒsimus-vastus” repliike ning kauneid soolosid. SĂ”javĂ€eorkestri puhul avaldab muljet koosseisu terviklik tasakaalus kĂ”la. Klarnetistina mĂ”nes kollektiivis kaasa lĂŒĂŒes olen pidanud nentima, et ise mĂ€ngides jÀÀb kuuldu sageli ĂŒhekĂŒlgseks ning ĂŒldpilti vĂ”ib olla raske hoomata. SeetĂ”ttu oli nauditav viibida kuulajate ridades ning tutvuda ĂŒhe puhkpilliorkestri professionaalse ja “pĂ€ris” kĂ”laga.


Kontserdi esimese poole lĂ”petas Toomas Vavilovi juhatusel Stravinski kontsert klaverile ja puhkpillidele. Solistina astus orkestri vĂ€hendatud koosseisu ette pianist Johan Randvere. Minu jaoks sai sellest ettekandest kontserdi kulminatsioon: esituse ajal oli nii palju, mida kuulata ja tĂ€hele panna. Esile tĂ”usid ĂŒksteisele vastanduvad rĂŒtmifiguurid ning atonaalsus, mis oli nĂ”nda eesmĂ€rgistatult esitatud, et ei saanudki juhuslikult mĂ”juda. Johan Randvere jĂ€i silma meeldivalt enesekindla ja lustliku solistina. Kogu muusikaline materjal oli maitsekalt lĂ€bi tunnetatud ning pĂ”himĂ€rksĂ”naks kujunes “mĂ€ng” muusikas ja muusikaga.


Teine kontserdil kĂ”lanud suurvorm oli James Barnesi sĂŒmfoonia nr 3 “Traagiline”, millest esitati Valter Soosalu juhatusel II, III ja IV osa. Helilooja varalahkunud tĂŒtre auks kirjutatud teos oli mitmetahuline ja puudutav. Teine osa Scherzo algas madala masinliku rĂŒtmiga fagottide esituses, millele lisandusid kihiti uued instrumendirĂŒhmad ning huvitavate muusikaliste motiividega soolod. Muusika mĂ”jus kohati lausa programmiliselt, meenutades balletti vĂ”i filmi helikujundust. Kolmas osa Fantasia. Mesto, mis alapealkirjana kannab ka Barnesi tĂŒtre nime – FĂŒr Natalie –, algas kĂ”rgustest ning justkui kellukeste helinal. KellamĂ€ng, harf ning Ă”rn-voolavad soolod lĂ”id helge ning lausa maagilise Ă”hkkonna. Selles osas oli eriti selgelt tunda helilooja igatsust, kuid samas mĂ”jus muusika siiski positiivselt ning lootusrikkalt. Neljas osa Allegro giocoso lĂ”i taas kord uue helimaastiku. Pidulikud vaskpillisignaalid ning sĂ€rav, ĂŒdini puhkpilliorkestrilik kĂ”la tĂ”id uuesti rambivalgusesse kontserdile iseloomuliku vĂ”idukuse. Valter Soosalu tĂ€pne ja kerge taktikepp muutis esituse Ă”huliseks ning muusika liikus mĂ€nglevalt ĂŒhelt pillirĂŒhmalt teise kĂ€tte. Minu kĂ”rvu jĂ”udis see sĂŒmfoonia esimest korda, kuid kindlasti on teos vĂ€rvikas tĂ€iendus puhkpilliorkestri repertuaaris.


Õhtu lĂ”petas valik eestikeelsest lavamuusikast, mille tĂ”id ĂŒhes orkestriga publikuni dirigent Teet Raik ning bariton RenĂ© Soom. Oma georgotsaliku esitusmaneeriga Ă€ratas solist ellu eestikeelsete muusikalavastuste kuldajastu, esitades “Don Quijote tĂ”otuslaulu” Mitch Leigh’ muusikalist “Mees La Manchast”, “Pali Raczi laulu” KĂĄlmĂĄni operetist “Mustlasparun” ning laulu “Naeratus” Charlie Chaplini filmist “Moodsad ajad”. Ettekandele tuli ka estraadimuusikat: Ülo RaudmĂ€e “Heinaveol”, Ahto Veerme “Maailm samme tĂ€is” ning Rauno Lehtineni “On hetki”.


Mul on suur rÔÔm, et Eesti SĂ”javĂ€eorkester on kĂŒll uue nime, kuid sisuliselt sama koosseisuga saanud vĂ”imaluse edasi tegutseda ja sellega elus hoida professionaalse puhkpillimĂ€ngu kultuuri Eestis. On oluline, et eesti inimesel oleks muuhulgas ligipÀÀs ka kvaliteetsele puhkpillimuusikale ning et noorel instrumentalistil oleks Eestis vĂ”imalik mitmel moel karjÀÀri teha. SĂŒgiskontsert möödus suuresti tĂ€histamise meeleolus ja loodetavasti on orkestril varasemast veelgi enam tĂ€nulikke kuulajaid.


bottom of page