top of page

I nagu interpreet: Michael Foyle - Maksim Štšura



Rahvusvaheliselt tunnustatud duo Michael Foyle (viiul, Inglismaa) ja Maksim Štšura (klaver, EMTA) annavad kontserdisarja “i nagu interpreet” raames kontserdi pühapäeval, 20. veebruaril Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia suures saalis. Kontsert algab kell 17.00 ja kavas kõlavad prantsuse helilooja Francis Poulenci Sonaat viiulile ja klaverile, Beethoveni sonaat c-moll klaverile ja viiulile op. 30 nr 2, inglise helilooja Philip Cashiani (s 1963) “Saltimbanques” (Viis akrobaatilist kuva viiulile ja klaverile Marc Chagalli järgi) ning Richard Straussi sonaat viiulile ja klaverile Es-duur op. 18. Alljärgnevalt tutvustab Maksim Štšura kontserdikava


Kuidas kujunes teie kontserdikava, miks on kavva valitud just need teosed?

Maksim Štšura: Tallinna kontserdil kõlavad teosed on kahtlemata viiuli ja klaveri duo kuldrepertuaarist, aga kavas on ka üks maailma esiettekanne. Kaasaegne muusika on meie repertuaaris alati olnud olulisel kohal. 2018. aasta debüütplaadil “The Great War Centenary” lindistasime meie duole pühendatud Kenneth Heskethi teose “Inscrizione, derivata”. Briti helilooja ning Londoni Kuningliku Muusikaakadeemia heliloomingu osakonna juhataja Philip Cashian kirjutas meile 2021. aastal teose “Saltimbanques” (Viis akrobaatilist kuva viiulile ja klaverile Marc Chagalli järgi). Vene-juudi päritolu Marc Chagalli loomingus on sageli fookuses nii akrobaatika kui ka viiulimäng ning Cashiani muusika faktuur muudab need muusikalisteks kujunditeks. Seoseid erinevate kunstiliikide vahel leiab ka prantsuse helilooja Francis Poulenci aastatel 1942–1943 valminud viiulisonaadis, mis on kirjutatud Hispaania kodusõjas hukkunud poeedi Federico Garcia Lorca mälestuseks. Beethoveni seitsmes sonaat on sümfoonilise mastaabiga teos saatuslikus helistikus c-moll, mis on ka meie Beethoveni tsükli teise plaadi keskpunktiks. Sellele loob kontrasti Richard Straussi ooperlik sonaat Es-duur, täis nooruslikku energiat ning inspiratsiooni kohtumisest oma tulevase naise, sopran Pauline de Ahnaga.


Millised on teie soovid ja unistused interpreedina mida soovite tulevikus tingimata teostada?

Märtsikuus on meil tulemas kontserdid Šotimaal St Andrewsi ülikoolis ning Hollandis Arnhemi ja Leideni saalides. Suvel ootab meid järjekordne Beethoveni sonaatide tsükli esitus Austrias ning sügisel peaks ilmuma firmas Challenge Records kolmas ning ühtlasi ka viimane plaat Beethoveni meistriteostega, nimelt helilooja viimase kahe sonaadiga klaverile ja viiulile A-duur op. 47 ning G-duur op. 96.


Millised on olnud viimase aja suurimad elamused? Huvitavaid kontsertreise on meil Michaeliga olnud 10 tegutsemisaasta jooksul palju, tuleb meelde näiteks 2017. aastal toimunud sõit Mehhikosse aga ka esinemised Bermuda saarel, Buckinghami palees, Amsterdami Concertgebouw’ väikses saalis, New Yorgi kammermuusikafestivalil. Eriline tunne oli mängida eelmise aasta juunis taas kord Londoni Wigmore Hallis pärast viit aastat meie debüütõhtut tol mainekal laval. Alati on soe tunne mängida Eesti publikule, sellepärast ootame väga 20. veebruari kontserti ainulaadse akustikaga EMTA suures saalis Eesti Interpreetide Liidu ja Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia koostöösarjas.


106 views
bottom of page