top of page

“Hingevalgus. Eesti kuldne klassika”. Karmen Puis (sopran), Anna Humal (orel)


On ilmne elu seadus, et kõiges, mis juhtub, juhtub ootamatult ja selles, mis tundub halvim, sisaldub alati ka midagi, mille väärtust oskame hinnata hoopis hiljem. Pika eluea jooksul on olnud paremaid, halvemaid aegu, ent nii nagu ütlevad kirjanduslukku jäädvustunud Artur Alliksaare mõtteread, “on vaid hetk, milles viibime praegu”. Õnnelikud on need, kes seda tõde tajuvad, kellele antud loomise anne ja oskus ka rängimas suletuses leida endas tegutsemise rada ning realiseerida kogunenud soovmõtted, kogemused, oskused.

Möödunud on üle aasta maailma tabanud covid’i õudusest. Muusikamaailmas tegutsejad olid pikki kuid kahtlemata need, kellel puudus vajalikeim osis oma tegemistes, stiimul ja väljundi realiseerimise objekt – publik! Ometi on imetlusväärne, kui hinnalise panuse meie muusikalukku on mullu aprillis lisanud kaks interpreeti – Karmen Puis (laul) ja Anna Humal (orel) ning ilmselgelt olulise partnerina Tartu Pauluse kiriku akustikas ergu ja tundliku kõrvaga helindaja Margo Kõlar. Nagu alapealkiri “Eesti kuldne klassika” lubab, on uuele CD-le “Hingevalgus” jäädvustatud Konstantin Türnpu, Artur Lemba, Miina Härma, Helen Tobias-Duesbergi, Marje Singi, Mart Jaansoni, Urmas Sisaski laulud, Maimu Miido mitmed rahvaviisiseaded orelile ning Ester Mägi ja Hugo Lepnurme oreliteosed. Salve on jäänud Anna Haava, Eduard Visnapuu, Toivo Tuberiku luule.


Ei suuda varjata rõõmu, mis mind valdas, kuulates salvestist. Põhjusi on päris mitu. Esiteks näha CD-ümbrisel nimekirja, kus iga laul on olnud aastakümneid meie möödunud aegade lauljate, sealhulgas ka allakirjutanu repertuaaris. Teiseks interpreetide kvaliteet – laulja hääle soojus, südamlikkus, täiuslik fraseerimine, sügavuti minek igas loos. Kolmandaks kooslus orelilt kõlavaga, üldine kõlapilt, mis teatavasti saavutatud vaid ühe mikrofoniga! Viimane faktor väärib eriti esile tõstmist, kui lugeda ajakirja Muusika mainumbrist toonmeistri Tanel Klesmenti äärmiselt süüvinud ja professionaalsuset pakatavaid vastuseid usutluses Iris Ojaga.


Kuna esituslaad on interpreetidel kogu kava jooksul mitte ainult südant soojendav, vaid professionaalselt laitmatu, siis on salvestisel lisaväärtus meenutada praegusele generatsioonile loojaid, kes kipuvad unustuse hõlma vajuma. Hiljuti meie hulgast lahkunud helimeister Ester Mägi on suurele kuulajaskonnale tuttav koorilaulude, instrumentaalmuusika ja muidugi imeliste soololauludega. Antud plaadil avab “Dialoog” orelile põneva tahu tema loomingus. Helen Tobias-Duesbergi teoseid teab meie publik vähe, vahest tuntuim on tema suurepärane “Requiem”, kuid kuna helilooja tegutses kirikutes organistina, siis on “Maarja kiituslaul” (sõnad Lk 46:50) üks helge lehekülg tema soololaulude hulgas. Mart Jaansoni “Sest üks päev” (Ps 84:11) tsüklist “Kui armsad on Sinu hooned” peaks teisteski lauljates huvi äratama. Urmas Sisaski laul “Olen su kohal” (sõnad Toivo Tuberik) tsüklist “Me sõna on armastus” on taas üks lummav osis selle tähistaevas seikleva omanäolise helilooja loomes.


145 views
bottom of page