top of page
Writer's pictureMuusika

Jüri Reinvere orkestriteose toob esiettekandele Bayreuthi festivali staardirigent


Jüri Reinvere orkestriteosed ning nende esiettekanded Saksamaal saavad üha täiendust. Helilooja järjekordne orkestriteos “Das innere Meer” (“Sisemeri”) tuleb 31. oktoobril esiettekandele Saksa Raadio Filharmooniaorkestri ja orkestri peadirigendi Pietari Inkineni esituses, teatab orkester oma hooajakava avalikustades. Pietari Inkinen on dirigeerimismaailma tõusev täht, kes nüüd on ka valitud sel aastal koos Oksana Lyniviga maailma ikoonilisema, Bayreuthi Wagneri festivali dirigendiks. Reinvere orkestriteos on Saksa Raadio Filharmooniaorkestri spetsiaaltellimus.


Kontsert toimub Saarbrückeni suures kongresside saalis. Teiste teostena on kavas Brahmsi sümfoonia nr. 1 ja Prokofjevi klaverikontsert nr. 3, mille solistiks on Tšaikovski konkursi laureaat, eelmisel aastal ka Eestis festivalil KLAVER esinenud Yeol Eum Son. Reinvere teos on planeeritud otsese seosena just Brahmsi esimese sümfooniaga.


Dirigent Pietari Inkinen on üks neist valitutest, keda Bayreuthi festival on kutsunud juhatama Wagneri põhiteost, tetraloogiat “Nibelungi sõrmus”. Ikooniline Bayreuthi festival on tuntud selle poolest, et väga valib ja kaalub dirigente ja lauljaid oma festivalile. Praegu on Pietari Inkinen Saksa Raadio Filharmooniaorkestri ja Jaapani Filharmoonilise sümfooniaorkestri peadirigent. Peagi astub ta ametisse ka Lõuna-Korea KBS sümfooniorkestri etteotsa. Praegu Šveitsis elav Pietari Inkinen on ka väljapaistev viiuldaja. Ta on õppinud Kölnis maailma ühe kuulsaima pedagoogi Zahhar Broni juures. Tal on ka oma trio, ta mängib ta 1732. aastast pärineval Carlo Bergonzi viiulil.


Jüri Reinvere räägib oma teosest: “Saksa Raadio Filharmooniaorkestrilt teose tellimust saades oli mul algkontseptsioonis olulised kaks asja: seos Brahmsi esimese sümfooniaga ja dirigent Pietari Inkineniga. Meid kõiki ühendab Läänemeri: Pietari on soomlane, mina eestlane ning Brahms kirjutas oma esimese sümfoonia Läänemeres asuval Saksamaa Rügeni saarel. Brahms kirjeldab ühes oma kirjas Rügeni saare erilisi valgeid kriidikaljusid, mida on maalinud kuulus saksa kunstnik Caspar David Friedrich. Friedrichi kreedo oli, et kunstis on kõige tähtsam järgida oma sisehäält. Mu mentorid Ingmar Bergman ja Käbi Laretei rõhutasid alati, et kunstis tuleb palju oma hingest välja kirjutada, ka raskeid tundeid. Nii jõuad lähemale oma sisemisele olemusele ja kutsumusele. Nii on mu teoses kõik need aspektid väga olulisel kohal: loodus, mis omal ajal inspireeris Brahmsi ja Friedrichi ning Läänemeri, mis läbib kõiki neid maid ja keeli, millega olen ühenduses ja mida räägin, ning lõpuks meri kui omaenda sisehääle sümbol. Pärast mitmeid mu teisi orkestriteoseid käsitleb “Das innere Meer” inimese siseheitlusi ja lõhestatust, Läänemere maade mitmekesisust, mis oma tiheduses ja suurtes kontrastides samuti loob lõhestatust.”


Jüri Reinverel seisab ees sügis mitmete uute orkestriteostega: esiettekandest on teatanud orkestrite esiridadesse kuuluv Baieri Raadio Sümfooniaorkester, kes kannab Reinvere massiivse orkestriteose ette Münchenis selle aasta 12. novembril. Dirigendiks on hispaanlane Pablo Heras-Casado. Kuu aega tagasi toimus orkestriteose “Maria Anna, ärkvel, kõrvaltoas” esiettekanne dirigent Andris Nelsonsi ning Bambergi sümfoonikutega.

bottom of page