ree

Triin Ruubel, maestro Neeme Järvi ja Eesti Riiklik Sümfooniaorkester on meie muusikaelu tippnimed, kes ei vaja pikemat tutvustamist. Küll aga nende koostöös sel aastal plaadifirmale Sorel Classics salvestatud plaat, kus kõlavad Elgari viiulikontsert ja Stenhammari “Kaks sentimentaalset romanssi”. Tegu on suurepärase esitusega ning olulise panusega meie keelpillikultuuri.

Inglise helilooja Edward Elgari (1857–1934) viiulikontsert h-moll op. 61 pärineb 1910. aastast. Kontsert on kirjutatud Fritz Kreislerile, kes selle helilooja dirigeerimisel samal aastal Londonis ka ette kandis ja teos sai kohe väga menukaks. Kontsert on ulatuslik, kestab ligi 45 minutit ja on esituslikult väga nõudlik. Teos algab orkestri grandioosse sissejuhatusega, milles tutvustatakse lennukalt teemasid. Ühele neist on helilooja lisanud märke nobilmente ja Triin Ruubel oskab tõepoolest nooblilt edasi kanda Elgari voogleva muusika iseloomu, jäädes samas selgetesse rütmilistesse raamidesse. Edasipürgivale peateemale vastandub poeetiline kõrvalteema, mida Elgar nimetas “Windflower”-teemaks (tlk anemoon). Kuulates võib tõesti tekkida kujutlus tuules õõtsuvast õrnast lillest. Kui esimeses osas saab solist lasta särada oma tehnilistel võimetel, siis teine osa annab võimaluse demonstreerida kandvat tooni ja sooja vibraatot. Tunneteküllane cantabile laseb kõlada maestro Neeme Järvi ja solisti filigraansel fraasitunnetusel. Selles osas kumab peaaegu et Sibeliusele omast põhjamaist hilisromanilist kargust ja selgust, olles põgusaks vahepeatuseks enne tuisklevat finaali, mis on paras väljakutse igale viiuldajale ja kus Triin Ruubel näitab virtuoosset materjalivaldamist. Üksteise otsa kuhjuvad tehnilised võtted nagu kiired kvintoolid, oktavid ja deetsimid, arpedžod, ricochet’d, flažoletid ning akordid, olles justkui palett artisti tehnilisest pagasist. Näilist hingetõmmet pakub kadents, kus meenutusena kõlavad teemad esimesest osast, ning seejärel jätkub tormamine võimsa lõpuni.

Plaadi lõpetavad rootsi helilooja Wilhelm Stenhammari (1871–1927) “Kaks sentimentaalset romanssi“ op. 28. Stenhammar oli Elgari põhjamaine kaasaegne ning tema teos on isegi loodud samal, 1910. aastal. Esimene romanss A-duur järgib viieosalist ABACA vormi, teine on kontrastina f-mollis, mõjudes süngemalt ja dramaatilisemalt. Teos on hilisromantismile omaselt õhkavalt igatsev ning laseb kuulajatel nautida Triin Ruubeli külluslikku vibraatot ning sügavat tooni.

Ühele plaadile sobituvad need kaks heliloojat ideaalselt, kehastades tõelist hilisromantismi tunnetust. Selle tuuma oskavad esitajad – Triin Ruubel, maestro Neeme Järvi ja ERSO meile omakorda edasi anda, lastes tunnetel voogata loomulikult ja ülepaisutamata.

Samal teemal

Tu-bin or not Tu-bin
ERSO, trompetist Charlie Parker ja dirigent Mihhail Gerts Vanemuise kontserdimajas. FOTO EESTI KONTSERT

Tu-bin or not Tu-bin

“Tu-bin or not Tu-bin” – nii parafraseeris Mihhail Gerts shakespeare’likult vastuseks Joonas Hellerma küsimusele, kas “praegu…
Armastades iga nooti
Steven Isserlis ERSO ees. FOTO KIUR KAASIK

Armastades iga nooti

Tänavune hooaeg on olnud Eesti muusika- ning iseäranis keelpillisõbrale eriliselt helde. Stardi andis juba sügisene “Keelpillifookuse”…
Palved – festival “AFEKT”
Monika Mattieseni teose “Ariadne aus Neanderthal” esitus, esiplaanil spetsiaalselt ehitatud hübriidinstrument. FOTO MARINA HIRV

Palved – festival “AFEKT”

30. oktoobrist kuni 3. novembrini toimus nüüdismuusika festival “AFEKT”, teemaks muusikateater. Festivali kodulehel oli…
Suurteos “Hiiob” suurelt ja uuendatult
Neeme Järvi koos Triin Ruubeliga. FOTO GUNNAR LAAK

Suurteos “Hiiob” suurelt ja uuendatult

Artur Kapp. Oratoorium “Hiiob” (1929, libreto Julius Kaljuvee). Esitajad: Tamar Nugis (bariton,…
Ajakiri Muusika