Miia Ruubel: programm “LIFT” on nagu hüppelaud muusikamaailma
- Muusika
- Jun 21
- 2 min read
Updated: Jul 3

Eesti Kontsert algatas 2023. aastal noore muusiku mentorprogrammi “LIFT”. See on mõeldud noortele vanuses 18–26 eluaastat. Programm pakub kohtumisi muusikaprofessionaalidega, et tegelda valdkondadega, nagu kontserdi planeerimine ja produtseerimine, karjääristrateegia, meedia ja kommunikatsioon, artisti kuvandi loomine jt. Programmis osaleja saab ka rahalise toetuse ning eraldi honoreeritud soolokontserdi, millest valmib videosalvestis.
Tänavused “LIFTis” osalejad on viiuldaja Miia Ruubel, pianist Viola Asoskova ja kitarrist Helin Hallik. Koostöös Eesti Kontserdiga ilmuvad ajakirjas Muusika neid tutvustavad intervjuud.
Mida tähendab sinu jaoks “LIFTi” valimine ja mis võimalusi see annab?
Miia Ruubel: Eesti Kontserdi loodud mentorprogramm “LIFT” on justkui hüppelaud muusikamaailma. Programm koosneb erinevatest moodulitest, kus kohtume soojade ja inspireerivate inimestega, kes selgitavad meile, kuidas asjad tegelikult selles esmapilgul väikeses, kuid tegelikkuses suures ja vahel ka segadust tekitavas maailmas käivad. Siiamaani on meil (minul, Helin Hallikul ja Viola Asoskoval) olnud mitmed moodulid. Turunduse ja kommunikatsiooniga viisid meid kurssi Laura Põldma ja Silver Kuusik, kavade koostamisest rääkis Mihhail Gerts. HarrissonParrotti mänedžmendi asedirektor ja agent Teodora Masi tutvustas tööd artistidega, Eva Saar rääkis festivalide korraldamisest, Lisanne Altrov, Marian Heinmaa ja Dali Kask vaimsest ja füüsilisest tervisest, Madli-Liis Parts rahvusvahelistest suhetest. Biograafia kirjutamist juhendas Tiina Talts, muusikakriitika rääkis poolest Maria Mölder ja salvestamisest Tammo Sumera. Meil oli samuti fotosessioon Kaupo Kikkasega. Ees ootavad meid veel finantsmoodul, salvestamine ning kulminatsioonina soolokontsert Kadriorus. See on olnud silmaringi avardav teekond hoidvas ja sõbralikus keskkonnas.
Kus praegu õpid ja millised on plaanid lähiaastateks?
Õpin Viini muusikakõrgkoolis (Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien) Eszter Haffneri klassis. Lähiaastate plaanid on ausalt öeldes veidi hägused. Kavatsen esialgu “LIFTist” saadud teadmistepagasi rahulikult lahti harutada ja seejärel praktikasse rakendada, võttes viimast kõigist võimalustest, et ennast muusiku ja inimesena arendada.
Sel aastal ootab mind ees veel EUYO (Euroopa Liidu noorteorkestri) suvetuur, mis on mulle juba kolmas kord selles koosseisus osaleda. Pärast seda tuleb üks kiire, aga oodatud puhkus kodus, millal jõuan spetsiifilisema plaani enne uue kooliaasta algust paika panna – ja seda ootan juba pikisilmi.
Räägi palun lähemalt oma kontserdist ja muusikast, mis sinna valisid.
Kontsert on 10. juulil nimega "Varjude tants", mängin koos oma pianistist õe Kärdiga. Minu kokku pandud kava kujunes kontserdi viimase teose, prantsuse helilooja Gabriel Fauré 1. sonaadi ümber. See lugu pulbitseb emotsioonidest ja kütkestavatest värvidest ning kõnetas mind esimesest kuulamisest. Selleni jõuan läbi erinevate XX sajandi teoste, milleks on Lili Boulangeri “Nokturn”, Eugène Ysaÿe’ sonaat sooloviiulile nr 2 “Obsession” ja Olivier Messiaeni “Louange à l’éternité de Jésus” teosest “Kvartett aegade lõpust”.
Kava on prantsuspärane, kohati melanhoolne, romantiline ja vahel ka veidi tulisem. Selle muusikaga tunnen, et suudan kajastada oma mitmekülgsust inimese ja muusikuna ning kava tunneteküllus sobib meie suvisesse, romantilisse Kadrioru lossi nagu valatud.