Pärnu rahvusvahelisest orelifestivalist on kahe aastakümne jooksul kujunenud oluline nähtus kuurortlinna pulbitsevas suvemelus. Algselt orelifestivali juhtinud helilooja ja organist Jaanus Torrim andis 10 aastat tagasi festivali teatepulga üle karismaatilisele ja nõtkekäelisele organistile Ines Maidrele, kellest ongi kujunenud tänase Pärnu orelifestivali hing. Ines Maidre on Pärnu orelifestivali kunstiline juht alatest 2014. aastast.
Festival on aastakümnete jooksul Pärnusse toonud hulgaliselt tuntud muusikuid ning pakkunud hõrke kunstielamusi paljudele üritust väisanud külalistele.
Pärnu orelifestivalil on kindlad raamid, mida on suvest suvesse järgitud. Festivali esimene kontsert on alati juunikuu esimesel reedel, viimane aga augustikuu viimasel reedel. Nii saab huviline osavõttu aegsasti planeerida ning orelimuusika fännidel on, mida oodata.
Orelifestivali kava on märkimisväärselt ulatuslik. Ines Maidre kutsel on Pärnus esinenud erinevaid muusikuid ning nõnda on ta pillide kuninga oreli liitnud mitmete muusikainstrumentidega. Tegelikult tasuks välja tuua kõik tänavuse orelifestivali kontserdid, ent peatun praegu neist kolmel, millest igaüks eripalgeliselt omanäoline.
Universumi hääled
23. juunil toimus muusikaline rännak “Koidu ja Hämariku muusika”, kus rändurikeppi hoidsid Ingmar Simson-Valtin viiulil ja Ines Maidre orelil.
Oli väga sisutihe õhtu, lisaks veel hea ajaline häälestatus. Koidu ja Hämariku (muusikaline) teineteiseleidmine leiab ju alati aset sel aasta lühimal ööl. Ka kava oli oskuslikult kokku pandud ning kasvas gradatsiooniliselt võimsa lõpuni, Sarasate “Carmen-fantaasiani”. Kavas oli veel Mendelssohni, Griegi, Dvořàki, aga ka Artur Lemba, Edgar Arro ja Raimond Valgre helindeid. On imetlusväärne, kui kergelt ning vaoshoitud kirglikkusega suutis Ines Maidre orelil kuuldavale tuua hingeminevaid helisid, tehes seda ühtviisi hästi nii klassikalisi teoseid kui oreliimprovisatsioone esitades. Hästi mõjus Ingmar Simson-Valtini ja Ines Maidre ansambel. Üldmulje kontserdist oli mõneti kosmiline, otsekui väljaspool aega ja ruumi ning haakus täpselt tänavuse festivali nimetusega “Universumi hääled”.
Alpide helletused
28. juulil esinesid Carlo Torlontano alpisarvel ja Francesco Di Lernia orelil. Kontsert kandis pealkirja “Alpide helletused” ning kuulda sai nii Johann Sebastian Bachi (“Liebster Jesu, wir sind hier” BWV 721) kui Arvo Pärti (“Pari intervallo”). Tegu oli harva esineva kooslusega, mis mõjus seda huvitavamalt, et pakkus juba visuaalselt erilist vaatepilti, ennekõike tänu alpisarve pikkusele. Ega sellist instrumenti Eesti kultuuriareaalis ja Pärnu linnas sageli kohta. Festivali kavalehelt võis lugeda, et sellel kontserdil kohtusid teadlikult kaks iidset instrumenti erinevatest kultuuridest – kirikumuusikast ja karjusekultuurist.
Carlo Torlontano ja Francesco Di Lernia lõid kontserdil atmosfääri, mis kandis justkui inimkonna iidse hälli juurde, andes tunnistust võngetest ja vibratsioonidest, mis iseloomulikud iidsetele aegadele ning traditsioonidele, millest on võrsunud tänapäevase kultuuri ja maailmatunnetuse juured.
Ojakääru ja Valgre radadel
4. augusti kontsert oli taas kordumatu, põhinedes Ines Maidre ja Ivo Lille improvisatsioonidel Raimond Valgre ja Valter Ojakääru muusikal. Kontsert kandis pealkirja “Oma laul Ojakääru ja Valgre radadel”, mängisid Ines Maidre orelil, Iris Maidre-Aarvik vioolal ja Ivo Lille saksofonil, vokaalsolist oli Aita Kaaver.
See oli terviklik kava, mida raamis Valter Ojakääru armastatud “Oma laul”, mis kontserdi alguses kostis Ines Maidre köitva ning igatsusest kantud improvisatsioonina, kontserdi lõpus aga Ivo Lille meeleolukas esituses saksofonil. Sinna vahele jäid mitmed improvisatsioonid Ojakääru “Oma laulu” teemal. Lummavalt kõlas Ines Maidre tütre Iris Maidre-Aarviku süit vioolale ja orelile, mis mõjus kui tervitus paremast ning helgemast maailmast, samuti Ines Maidre “Hällilaul”.
Kontsert pakkus mitmeid ülendavaid hetki, olgu siin mainitud Ivo Lille pala “Lained”, Iris Maidre-Aarviku fantaasiad Valgre lauludele “Muinaslugu muusikas”, “Sinilind” ja “Peagi saabun tagasi su juurde” ning sopran Aita Kaaveri ettekanne. Kaaverile sobisid esitatud laulud, tema Eliisabeti kiriku võlvide all helisenud sonoorne sopran läks otse südamesse.
Ines Maidre on Pärnu rahvusvahelisest orelifestivalist kujundanud kvaliteetse ning hulgaliselt kõrghetki pakkuva kontserdisarja, mis Pärnu suvist kultuurielu suve algusest kuni suve lõpuni suurepäraselt ilmestab.
コメント