top of page

“Bokat”. Roomet Jakapi, Girilal Baars


“Bokat” on kahe dadaistlikus keeles laulva-deklameeriva-etendava artisti Roomet Jakapi ja rootsi muusiku Girilal Baarsi koostööplaat. Seal improviseeritakse hoogsalt arenevate karikatuursete tegelaskujude ning neid ja sündmustikku iseloomustavate vahemängudega lühioperette. Tihedalt polüfoonilistes kuuldemängudes jutustatakse, sosistatakse, kisendatakse lugusid mitmehäälselt, teineteist täiendades ja inspireerides, aga tihtilugu päriseluliselt vaieldes, kavaldades, tühistades.

Stilistilised valikud on neoklassika-, džässikäigud, ooperi- ja kammerlaul, ortodoksi kirikulaulu leelutused-pominad. Jäljendatakse inimtüüpe, pisut ka masinaid (“Blow By Blow”). On rahvaste paabeli turukauplemise hiina- ning araabiapäraseid jäljendusi (“Bokat”), lõikavat ühiskonna-, aga vähemalt samavõrra ka indiviidikriitikat. Universaalsete karakterite täistabamise näiteks on M.O.G.A. – Onkel-Sämmi ja kavala vene baaba operetlik duell-duett (albumi salvestushetkel tunamullu jõuludel ei saanuks muusikuil vastavat lähituleviku pilti veel vaimusilmas olla).

Energia on pungilik, aga kõlapilt on tilgatumaks ammendavale väljendusele vaatamata hästi kontrollitud, paraja ratsionaalsusega looritatud. Leidub ka üksikuid semantilise keele fragmente – üks võimalikke arendussuundi? Ja teisalt on siin suur roll ka intoneerival musikaalsusel – mh hästi õnnestunud kromaatilised tertsid mitmel pool. Üldse satutakse sagedasti muusikalistele motiividele sünkroonselt – täitsa uskumatu teineteisemõistmine!

Karakterite arendamise tulevärk on nii vahe, et korraks oli tajuda enesekordushirmu varem juba eksponeeritud karakterile taas sattudes – see olnuks just koht vinti veelgi peale keerata.

Kõige pikem arendus (“Surfing Our Distractions”) on pühendatud üksikisiku keha, vaimu ja hinge peibutavate-võrgutavate kõikvõimalike segajate kujutamisele. Ilmekalt aimdub, et põhisegajaiks on hoopis enese nõrkused: kergeusklikkus, rumalus, himud, mugavus, laiskus. “Sell, Sell, Sell” koosneb vaimukaist müügimantraist ja kujutab teekonda ostuni psühholoogiliselt. Karjuv “Tourist-Trapped” sisaldab lootust – kui meil on äng ja frustratsioon äralollitatuse pärast, pole kõik veel kadunud, järgmine kord vast püüame targemalt. “Temple Sharks’i” templikiskjad on õõnsalt vastukajavas pühakojas omapäi. Kaasaegsete tõekuulutajate templid paraku punguvad rahvast. Loodame, et nemadki saavad kord kõledas üksinduses oma ebausu- ja eelarvamusekodades üksteist huigata.

CD-na tarvitamise kõrval on album üleval ka Girilal Baarsi bandcamp’i lehel. Oma lausa kuldnokliku imiteerimisvõime poolest on inimhääl tõesti täiuslikeim pill! Meeeneeee---sidiriviipsissiiiii... Kudakudamägänägääähhhhh. Gukkuu.



bottom of page