See plaat on järg 2014. aastal ilmunud ja palju poolehoidu pälvinud albumile “Sacrum Facere”, mis sidus Eesti folkloori kõlakajad eksperimenteeriva jazziga. Maria Faust ütleb, et on oma viimastel plaatidel tegelenud mäluanalüüsiga – lisaks mainitud plaadile ka 2017. aasta albumil “In the Beginning” (kollektiivse mälu ja trauma teematika), plaadil “Machina” (2019, paadimootorid kui lapsepõlve kodusaare kaja) –, ja uhiuuel üllitisel, kus salvestuskohaks valitud Tallinna Niguliste kirik, mis on inimkeha mälu ja mälestuste raamistikuks oma mahuka ruumi, pika kaja ja rituaalseid esemeid täis interjööriga. Ja organitega. Kahemõtteline pealkiri tähendab ka seda, et plaadil on jazzansambli sidusaineks juba a priori sakraalset saladust ja sügavust sümboliseeriv suur kirikuorel.
Fausti Taani ansamblis on lisaks orelile puhkpillid: alt- ja tenorsaksofon, klarnet, trompet, tromboon ja tuuba. Ansambel mängib avara akustilise ruumiga, mis kanaliseerib ja võimendab suurepäraselt seda isikupärast ja kuulamasundivat, mis on Fausti viimastel plaatidel niigi esil (mullune radikaalse punk-ätituudiga trioplaat “Gotta Let it Out” on selles reas erand): suur emotsionaalne ja energeetiline panustamine, isiklikkus, hümnilik tõsidus, inimlik haavatavus ja ebatäius.
Suure osa selle muusika mõjust tingib see, et tegemist pole steriilse “sooritamisega” ja muusika tekstitäpse mahamängimisega, vaid iga muusik kõneleb enda eest ja räägib teistega kaasa. Ekspressiivne ühismäng ning saksofonide ja trompeti soolod kerkivad Niguliste kõrgeimate võlvideni, väga hea leid on käteplaksude kasutamine mitmes loos, mis mõjub kui (religioosse) rituaali, ekstaasi õhutus. Ja ehkki soolodes ja puhkpillide toonis on omajagu free-jazzilikku okkalisust, tõuseb minu jaoks paljudest selles arvustuses juba kasutatud sõnadest veelgi kõrgemale üks, mis seni pruukimata – i l u. Selle parim näide on plaati kokku võttev lõpulugu “Room”, mille alguses ja lõpus kõlab koraal ning keskosas pisut stevereichilikust struktuurist välja kasvav joovastusttekitav looduspildiline linnukoor.