Noore muusiku lugu

Konkursid, festivalid, regionaalsed ja vabariiklikud ülevaatused, “Tõrud ja tammed”, “Kivimäe virtuoosid”, “Klassikatähed”, “Tähtede lava”, “Noor muusik” – ei jõua üles lugeda paljusid noorele muusikule erinevaid enese proovile panemise võimalusi. Milleks neid on vaja? Kas laps ei võiks rahulikult kodus või klassis oma muusikapaladega tegeleda ja siis ehk mõnikord ka kusagil ette mängida, kui on soovi või vajadust? Aga teisest küljest, miks mitte ära kasutada ahvatlevaid võimalusi. Me teame, et ulatuslikud konkursid ja festivalid kutsuvad esile publiku kõrgendatud tähelepanu. Esinejale on publiku reaktsioon oluline, tegudele tiivustav. Kõik see omakorda propageerib valitud muusikat, pillimängu, arendab publiku kuulamisoskust, selekteerib välja andekamaid ja võimekamaid, näidates ühtlasi ka pedagoogide töö vilju.

 

Eesti noor anne Maali Toots. FOTOD: ERAKOGU ja TIIT KUUSEMAA

 

Mida noorem on esineja, seda õpetajakesksem on selline konkureerimine. Lapsed alluvad õpetaja nõudmistele enamasti kergesti, kaotades sellega aga kahjuks tükikese oma isiklikust initsiatiivist ja loomingulisusest. Pole võimalik õpetada hingeliselt looma, küll aga võib mõelda, kuidas luua selliseid tingimusi, et loominguline alge saaks tekkida. Ehk oleks õige muidu nii hästi koostatud konkursikavades leida koht ka iga esineja oma maa heliteosele. Eks siin on omad karid. Juba aastaid tagasi teistele kõrgustele siirdunud tuntud pianist ja klaveripedagoog Maria Grinberg on kenasti öelnud: “Ma ei taha oma kätega seda õienuppu lahti rebida”, viidates kiirustamise vältimisele, kui loomulik areng saabub  i s e niikuinii. Tänapäeval on erineva raskusastmega rahvusvahelisi konkursse päris palju, kust nii mitmelgi meie päris noorel muusikul on juba rida saavutatud võite ette näidata. Kasvõi näiteks äsja lõppenud T. Leschetitzky ühingu kontsertsolistide konkursil New Yorgis saavutas võidu 15-aastane Tallinna muusikakeskkooli õpilane Tähe-Lee Liiv. Konkursi eripära võrreldes vabama ülevaatusega festivaliga on teadagi žürii oma välja kujunenud kogemuse, teatud tõekspidamiste ja paraku ka meeleoludega, millest oleneb konkursi lõpptulemus. Ja alati jääb küsimus, kas esineja oma õpetaja žüriis on hea mõte?

 

Tänavust rahvusvahelist konkurssi “Noor  muusik”, nagu kõiki eelmisigi alates aastast 1997, on entusiastlikult organiseerinud ja ülal hoidnud perekond Hunt – Märt ja Reet. Selle konkursi lapsesõbralik vaim ja suurepärane korraldus on jätnud sooja ja meeli rikastava jälje. Seekordki oli kohale kogunenud esinejaid üle maailma: Venemaalt, Soomest, Rootsist, Norrast, Lätist, Šveitsist, Austriast, Inglismaalt, Hiinast, Taiwanist, Koreast ja muidugi Eestist. Noorukesed viiuli-, tšello- ja klaverisõbrad pakatasid esinemisrõõmust. Kui nüüd korraks vaadata tagasi aastasse 1997, mil oli esimene konkurss, siis mängis seal ja tuli esikohale üks 10-aastane poiss Mihkel Poll. 22 aastat hiljem istub aga tänasel pianistide žüriitoolil väärikas kontsertpianist, EMTA õppejõud Mihkel Poll! Aastate jooksul on sellest konkursist osa võtnud lastest võrsunud meile tuttavaks saanud artistid – Mari Poll, Triin Ruubel, Indrek Leivategija, Maksim Štšura, Jaan Kapp, Silvia Ilves, Gloria Ilves, Liidia Ilves, Marcel Johannes Kits, Katariina Maria Kits, Ivi Ots, Theodor Teppo ja paljud teised veel.

 

“Kärbeskaalus” esinejad, kes fuajees elevuses ringi sebides jätsid mulje kui liivakastilastest, muutusid esinema asudes hoobilt muusikasse ja oma pillimängu süvenenud artistideks. Milline tähelepanuväärne ümbersünd! Tore oli tuvastada esineja iseloomu, tema veendunud suhtumist sellesse muusikasse, head pillivaldamist ja suurt pakkuda tahtmist! Nad kõik vääriksid põhjalikku käsitlust! Ometi peab esile tõstma vähemalt üksikuid, kes kohe kuidagi meelest ei lähe.

 

Eesti noor anne Uku Toots. FOTOD: ERAKOGU ja TIIT KUUSEMAA

 

Kõigepealt kujunes selle konkursi tippesinejaks ennast muusikalise kire ja kauni tooniga esikohale ja ühtlasi orkestri dirigendi Toomas Vavilovi preemiale suureks mänginud Tartu poiss Uku Toots koos oma võrratult kaasahaaravalt esitatud J. S. Bachi viiulikontserdi a-moll II ja III osaga! Puhtalt ja kaunilt mängis Vivaldi a-moll kontserdi Carolina Shakirova Moskvast ning erksalt Lepo Sumera “Kolm maailmaimet” Maria Belokopytova. Palju elevust tekitasid kaksikud Tianyu ja Yujie Li, kes mängisid ilmeka huumori ja aplombiga Raimo Kangro “Kassikontserdi” ja Risto Lauri “Tüdruku ja draakoni”. Väärika tõsiduse ja sügavusega kõlas koos orkestriga veel ka Haydni tšellokontserdi c-moll I osa Damador das Castillo (Filipiinid / Austria, õpib Salzburgi Mozarteumis) esituses. Mainimata ei saa ka jätta  Vitali “Chaconne’i” g-moll, mille suurteosele omase tervikutunnetuse ja hea osadevahelise diferentseeritusega esitas Leea Mattila (Soome), kutsudes esile publiku suure poolehoiu.

 

Paneb imestama meie muusikaõpetajate ja ka muusikaõppurite leige huvi laste kõrvapaitavate saavutuste vastu, kuulajate hulgas oli neid vähe näha. Teine imestus kuulub meie noorte kasvulavale ja selle lipulaevale muusikakeskkoolile, kust pianistidest ei ilmunud konkursile rohkem kui ainult üks esineja! Kuidagi piinlik...

 

 

TULEMUSED

 

 

Žürii: Mira Martšenko (Moskva keskmuusikakool), Mihkel Poll (EMTA), Carlos Juris (Sibeliuse akadeemia), Nicholas Jones (Manchesteri Chethami kool), Anna Laukhina (Peterburi konservatoorium), Arvo Leibur (EMTA), Mart Laas (TMKK), Jan Repko (Londoni kuninglik muusikakolledž), Arvids Tareila (E. Daržinši nim Riia MK).

 

 

Eri kategooriate esikohad. Klaver A Maria Belokopytova (Venemaa) ja Yujie Li (Venemaa), Klaver B – esikohta välja ei antud. Viiul A Carolina Shakirova (Venemaa), Leea Mattila (Soome). Viiul B Uku Toots (Elleri MK, õp Eveli Roosaar). Tšello A: Sviatlana Karatchenina (Valgevene). Tšello B Damodar das Castillo (Filipiinid / Austria).

 

 

Eesti õpilaste teised tulemused: Viiul A III koht Martin-Heimar Melsas (VHK MK, õp T. Šmerling-Heinsaar). Tšello A II koht Maali Toots (Elleri MK, õp R. Mets), noorima osavõtja diplom Aleksandra Maria Tralla (TMKK, õp M. Laas). Tšello B III koht Aleksander Traksmann (TMKK, õp M. Laas). Klaver B: diplom Trevor Tarto (Saku MK, õp S. Subbe-Tamm).


Eesti õpilastest võtsid veel osa klaveri kategoorias: Lilian Hindrikson (Põlva MK, õp Raina Urb ja Kadri Leivategija,) ja Carita Irjas (TMKK, õp Martti Raide); viiuli kategoorias Karoliina Kuppart ja Ursula Melsas (VHK MK, õp Tereza Šmerling-Heinsaar), Kadri Tralla (TMKK, õp Tiiu Peäske), samuti Soomes õppiv Kris-Andrea Haav. Tšello kategoorias Tõnu Markus Rõõmussaar, Marie Välja (TMKK, õp Mart Laas) ja Miko Marius Onni (Viljandi MK, õp Heli Sommer, Reet Mets).
Täpsem info konkursi kodulehel
noormuusik.wordpress.com

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Loe ka neid

Please reload