Works for Violin and Piano. Enescu, Poulenc, Schönberg, Tüür. Mari Poll, Mihkel Poll / DUX

 

 

 

Läinud aasta lõpupooles ilmus Poola ühe suurema plaadifirma DUX märgi all huvitav, mitmekesist kuulamist pakkuv album XX sajandi kammermuusikaga, kus musitseerivad viiulimängija Mari Poll ja pianist Mihkel Poll.

 

Mihkel Poll on arvukate kontsertide ja salvestustega juba Eesti publiku südame võitnud. Nii mõnegi maineka Skandinaavia orkestri ees soleerinud ja praegu Stavangeri sümfooniaorkestri teise kontsertmeistrina töötav Mari Poll on seni Eesti publikule kaugemaks jäänud. Lisaks sellele, et tegemist on õe ja vennaga, on minu jaoks huvitav seos ka see, et mõlemad on Eestis aastaid tagasi esmaettekandele toonund György Ligeti kirjutatud XX sajandi tähtteosed – Mihkel Poll tema klaverikontserdi ja Mari Poll viiulikontserdi.

 

Albumi keskne teos on George Enescu 3. viiulisonaat, mis baseerub rumeenia rahvamuusikal. Helilooja taotles, et sonaat mõjuks improvisatoorselt, samas on kõik dünaamilised nüansid, tempomuutused ja kõlavärvid väga detailselt nooti kirja pandud. Juba napil esmakuulamisel jääb kõrva Mari Polli ühtaegu sügav ja särav kõla ning väga paindlik toonikujundus. Samuti köidab tähelepanu duo väga ühtne ja orgaaniline koosmusitseerimine. Ükski helilooja märkus pole tähelepanuta jäänud, kõik on läbitunnetatult sulandatud ühtsesse tervikusse. Sarnased kvaliteedid on hoomatavad ka Francis Poulenci sonaadis, kus motoorsus asendub üllatusliku õrnusega, millest võib taas orgaaniliselt välja kasvada järgmine motoorne liikumine või mõni temperamentsem karakter. Erilise atmosfääri on duo suutnud luua Enescu ja Poulenci sonaadi keskmiste osade algustes. Seda, et esitajate karakterite ampluaa ja tämbriskaala on lai, on märgata ka Tüüri teostes “Conversio” ja “Köielkõnd”. Samuti Schönbergi “Fantaasia” op. 47 esituses, kus XX sajandi algupoole jõulisus ja kõlavärvid on kõrvuti Viini klassikute kergusega.

 

Salvestuse kõla on elav ja loomulik. Värskelt mõjub ka see, et teatud nüansse, näiteks viiuli pizzicato’sid, ei ole dünaamika mõttes kunstlikult liialt esile toodud, pigem on taotletud elavale esitusele omast balanssi. Plaadi vahelehel on kuulajale heaks teejuhiks Kristel Pappeli sisukad, ajaloolist tausta lahti seletavad tekstid.

 

Läinud aasta lõpupooles ilmus Poola ühe suurema plaadifirma DUX märgi all huvitav, mitmekesist kuulamist pakkuv album XX sajandi kammermuusikaga, kus musitseerivad viiulimängija Mari Poll ja pianist Mihkel Poll.

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Loe ka neid

Please reload