• Margus Haav, kultuuriajakirjanik

Romansid. Juhan Suits, Ruslan Trochynskyi, Andre Maaker / Svjata Vatra


Kuigi tänapäeval seostuvad Georg Otsa muusikalise pärandiga ilmselt eelkõige ooper, operett ja muusikal, olid legendaarse Otsa palavalt armastatud leivanumbrite hulgas ka vene romansid. Romanss oli tegelikult juba möödunud sajandi keskpaigas võrdlemisi eksootiline ja mitte eriti sageli viljeldav žanr, kuigi ka Eestis on teatud regulaarse sagedusega esile kerkinud lüürikale ja romantikale panustavaid romansikoosseise. Sopran Kaia Urbi ja kitarrist Heiki Mätliku duo on seda näiteks teinud juba tubli paarkümmend aastat ilma erilise kisa ja kärata.

Trio Romansid liikmed on folkmuusik, ukrainlasest tromboonimängija Ruslan Trochynskyi, kitarrist Andre Maaker ja torupillimängija Juhan Suits. Kõiki kolme ühendab peale muusikakire ka Viljandi, kus asuva Rohelise Maja kohvikus peetud spontaansetest koosmängimistest see album alguse sai.

Kui rääkida romanssidest vene kultuuriruumis, siis oli see prantsuse kultuuriloost mõjutusi saanud žanr erilise au sees 19. sajandi vene aadlisalongides, kus au ja armastus tähendasid nii mõndagi. Romansside tekstid olid väga olulised ja pärinesid sageli selliste poeetide sulest nagu Puškini või Nekrassov, kuigi võidi kasutada ka rahvaluulet. Igatahes jutustas iga romanss kindlat lugu, kus olid kohustuslikeks elementideks kirg, armastus ja enamasti ka lahkuminek.

Trio Romansid on ette võtnud võrdlemisi laia valiku erinevate maade romansse või neid meenutavaid palasid, interpreteerides neid üsna klassikaliselt, kuid kompleksivabalt. Omal ajal ansambel Palderjani esituses tuntuks saanud, kuid hoopis Gustav Ernesaksa ja Evald Tammlaane sulest pärit “Laev tõstis purjed” on kõigile eespool toodud klassikalistele kriteeriumidele vastav algupärane eesti romanss. Romansivormi on võimalik valada ka “Sulle kõik nüüd ütlen”, mille laulis omal ajal “Horoskoobi” saates tuttavaks duett Helgi Sallo ja Kalju Terasmaa, kuid mille kirjutas tulevane ABBA liige Agnetha Fältskog siis, kui ta oli seitsmeteistaastane ja ABBAst polnud veel midagi kuulda. Sellel Hooandja toel välja antud albumil on palade autorid jäetud paraku millegipärast üldse märkimata.

Head arranžeeringud, professionaalsed muusikud. Laulab valdavalt Trochynskyi oma veidi teatraalsel ning kohati ülepakutud moel. Juhan Suitsu lauldud palad on oma vaoshoitusega sellele meeldivaks kontrastiks. Valik peamiselt tuntud või väga tuntud lugudest viitab mingis mõttes kindla peale minekule. Romansid ei kätke oma parimal kujul endas pelgalt suhkurdatud hüperemotsionaalsust ja efekte, vaid pigem sisemist salapära ja hubisevat eelaimust, peeneid variatsioone rusuvast ängist kuni paradiislike meditatsioonideni. Sellelt albumilt kuulsin ma aga parimal juhul ainult selle kauget kaja.