Nikolai Rimski-Korsakovi lühiooper “Mozart ja Salieri”, Wolfgang Amadeus Mozarti lühiooper “Teatridirektor”. Lavastaja Jaan Willem Sibul, dirigent Endel Nõgene, kunstnik Mare Tommingas, valguskunstnik Maris Savik. Osades Rasmus Kull (Mozart), Tamar Nugis (Salieri); Tiit Lilleorg (Teatridirektor), Heino Seljamaa, Märt Jakobson, Helena Merzin-Tamm, Karmen Puis, Inga Lunge jt. Esietendus teatris Vanemuine 12. XI 2016.

Eelmise aasta 12. novembril esietendusid Vanemuise väikeses majas Rimski-Korsakovi ühevaatuseline ooper “Mozart ja Salieri” ning Mozarti laulumänguline ooper “Teatridirektor”. Lauljana tuntud Jaan Willem Sibulale oli see debüüt ooperilavastajana. Nägin etendust 12. novembril ja 11. veebruaril. Juhtus nii, et mõlemal korral olid peategelaste rollis samad lauljad, seega jäävad siin puudutamata Germán Gholami ja Simo Breede osatäitmised. Samas on hea võrrelda teineteisest kolme kuu kaugusel olevaid etendusi. Ja ikka peab ütlema, et suurema järjekorranumbriga etendusel on loomulikkust, veenvust ja hoogu rohkem kui esietendusel.

“Teatridirektor”

“Teatridirektor” valmis 1786. aastal Austria keisri tellimusena, võistlemaks Salieri koomilise ooperiga “Prima la musica e poi le parole”. Võitjaks osutus Salieri. Kahju, et ei ole võimalik rivaalide töid võrrelda, sest Salieri teos pole säilinud.

“Teatridirektori” esietenduse ja kuuenda etenduse vahelisel perioodil oli toimunud tuntav areng, eriti terviklikkuse seisukohalt. Aga on veel, kuhu areneda, sest liikumisi, misanstseene ja asjakohast sebimist on oi kui palju. Hea koht lavastaja fantaasia arendamiseks. Kui selle masinavärgi kenasti käima saab, on tulemus nauditav. Eriti toreda ja tempoka elamuse sain 11. veebruaril, mil tabasin korduvalt, et olen etendusse lausa innustunult “sisse pugenud”. Tundub, et lavastaja on teosele lisanud tekstilisi (kas ka muusikalisi?) täiendusi ja sellega lähenenud veelgi Singspiel’ile ehk laulumängule.

Lugu räägib pankroti äärel olevast ooperitrupist, mis saab Salzburgist päästva esinemiskutse ja on silmitsi vajadusega moodustada ruttu lauljate tuumik. Lauljate värbamist korraldavat heldekäelist teatridirektorit mängib mõnusa huumoriga Tiit Lilleorg. Kasvavad honorarinumbrid tekitavad lauljates kadedust ja oma võimete tõestamiseks pakutakse välja järjest efektsemaid numbreid. Lauluvõistluses on põhiraskus kahel primadonnaks pürgival lauljannal, keda kehastasid esietendusel Kadri-Liis Kukk ja Maria Listra ning 11. veebruari etendusel Pirjo Jonas ja Sigrid Mutso. Üks efektne kontsertaaria kõlas ka Karmen Puisi esituses. Kõik mainitud naissolistid tegid oma rolli heal tasemel ja neid oli lust kuulata. Hästi oli välja mängitud muusikaline kulminatsioon, kus kõik konkureerivad lauljad püüdsid järjest kõrgemate fraasikestega esile tõusta ja muljet avaldada.

Loe edasi Muusikast 4/2017

Samal teemal

Tu-bin or not Tu-bin
ERSO, trompetist Charlie Parker ja dirigent Mihhail Gerts Vanemuise kontserdimajas. FOTO EESTI KONTSERT

Tu-bin or not Tu-bin

“Tu-bin or not Tu-bin” – nii parafraseeris Mihhail Gerts shakespeare’likult vastuseks Joonas Hellerma küsimusele, kas “praegu…
Konfetid ja kuldajastu
Stseen etenduse finaalist. FOTO SIIM VAHUR

Konfetid ja kuldajastu

Johann Straussi operett “Nahkhiir”. Muusikajuht ja dirigent Arvo Volmer, dirigendid Jaan Ots ja Lauri Sirp, lavastaja…
Mélodie ja Lied
Elena Bražnik (sopran),Karis Trass(metsosopran),Raiko Raalik(bariton) ja Ave Wagner (klaver). FOTO RAHVUSOOPER ESTONIA

Mélodie ja Lied

Sari “Kammermuusika Rahvusooperis”: “Romantilised prantsuse meloodiad” 20. märtsil ja “Roosid, kevad ja armastus” 17. aprillil RO Estonia…
¿Qué horas son, mi corazón? ehk Mis kell on, mu süda?
Stseen lavastusest. FOTO VELJO POOM

¿Qué horas son, mi corazón? ehk Mis kell on, mu süda?

Rahvusooper Estonia kaasprodutseeritud Pariisi Opéra Comique’i aastatagune lavastus “Pulcinella…
Ajakiri Muusika