ree

Selle aasta oktoobris ilmus pianist Joonatan Jürgensonil ja saksofonist Rene Lauril album “Pildid lapsepõlvest”. Plaadil kõlab läbilõige eesti olulisematest saksofoni ja klaveri kammerteostest. Sisuliselt on see ajarännak läbi Eesti heliloojate teoste: plaati alustab esimene sellisele koosseisule kirjutatud teos, Eduard Tubina sonaat altsaksofonile ja klaverile. Plaadi lõpetab teadaolevalt kõige uuem – “Pildid lapsepõlvest” New Yorgis resideeruvalt noorelt eesti heliloojalt Jonas Feliks Tarmilt. Nende kahe teose vahele jääb Eesti saksofonimuusika klassika – kolm sonaati altsaksofonile ja klaverile Hillar Karevalt.


On huvitav jälgida, kuidas tämbrite kooskõla teostes muutub. Eduard Tubin kirjutab oma saksofonisonaadi kohta aastal 1958 viiuldaja Evald Turganile: “Palju teravam omamoodi on Saxofonisonaat, mille vennas Pert sai – nimelt pilli omapärane toon ei sobi klaveri terava, löökriista meenutava tämbriga hästi kokku ja nende kahe pilli vahel käib mingi seesmine jonn, mis tundub esialgu päris teravana.” Pisut dramaatiline ja sisemiselt pingestatud Tubina sonaat oli ka Jürgensoni ja Lauri duo esimene koos mängitud teos. Sünergia, mis nende duol on aastate jooksul tekkinud, ei lase kuulajal hetkekski kuhugi hajuda. Mõlemad interpreedid võtavad endale vajaliku muusikalise ruumi ja navigeerivad vastavalt vajadusele ansamblisti või solisti rolli. Nad sobivad omavahel – seda on albumil selgelt kuulda.


Tubina sonaadi loomisaastast (1951) paar aastakümmet edasi kirjutas Kareva oma sonaadid saksofonile ja klaverile. Nendes teostes on klaveri/saksofoni kooslus märksa vähem kontrastne kui Tubina sonaadis. Kõik kolm Kareva sonaati on tihedalt läbi komponeeritud ja keeruka faktuuriga. Kiired ja pulbitseva rütmiga osad vahelduvad mõtlike ja lüüriliste lõikudega, duo esitab neid erilise süvenemise ja veenvusega.


Hea, et noortelt heliloojatelt tellimine ei ole kuhugi kadunud. Albumi viimane, kolmest osast koosnev plaadi nimiteos Jonas Feliks Tarmi “Pildid lapsepõlvest” on oluline lisa Eesti saksofoni/klaveriduode kollektsiooni. See mitmetahuline ja huvitava kõlaga teos viib kuulaja helilooja lapsepõlve. Minu jaoks mõjus teose teine osa täiesti ootamatult ja samas täiuslikult plaati kokku võtvana. See kogu albumi kõige isiklikum, ebamaiselt ilus ja helge osa on pühendatud Tarmi hiljuti lahkunud lapsepõlvesõbrannale Liisile. Siin mõjub klaveri ja saksofoni kooslus peaaegu ingellikuna. Sopransaksofoni aeglaselt kulgevad pikad meloodiad koos klaveri õhkõrna saatega viivad kuulaja ajatusse kosmilisse ruumi, kus pole midagi muud kui ilu ja rahu. Jürgensoni ja Lauri koosmäng uuel albumil on detailne, mitmekihiline ning tõeliselt nauditav.

Samal teemal

Joonatan Jürgenson. “Prana”

Joonatan Jürgenson. “Prana”

Pianist Joonatan Jürgensoni on hea kuulata. Tema mäng on selline, et olen kohe kantud…
T-ubinasaak 2022
Mihhail Gerts ja Vanemuise sümfooniaorkester. FOTO EESTI KONTSERT

T-ubinasaak 2022

Tartus toimus 6.–9. oktoobrini Eesti Kontserdi festival “TubIN 2022”, meistriteoste muusikapidu, mis sarjana sai alguse sisuliselt äsja,…
Tartu III kammermuusikafestival
Lõuna-Eesti kammerorkester ja dirigent Juan Jose Restrepo. FOTO RASMUS KULL

Tartu III kammermuusikafestival

Septembrikuu teisel nädalal rõõmustas Tartu kammermuusikafestival siinseid muusikahuvilisi juba kolmandat korda. Nädala peale jaotatud…
Ajakiri Muusika